A je to tu zase. Divoká volatilita akcií Crocs (CROX) se vrací. Akcie prudce klesly po aktualizaci za druhé čtvrtletí roku 2023, která zanechala na Wall Street otázky, zejména ohledně akvizice společnosti HeyDude na začátku roku 2022.
Slábne pozitivní příběh kolem značky Crocs, nebo jde jen o růstové problémy? Zde jsou tři věci, které byste měli vědět, než začnete uvažovat o koupi.
1. Značka Crocs je v Asii na vzestupu
Jak Crocs před několika lety uvedl, jeho pěnové dřeváky a sandály se v Asii příliš neprosadily – na trhu, kde by tato svérázná značka měla skutečně vynikat. Vedení společnosti se snaží rozšířit své působení v Tichomoří, aby využilo poptávku po pohodlné obuvi pro každodenní nošení, která nezatíží rozpočet.
Zatím je na to ještě brzy, ale Crocs se v tomto kvadrantu světa stává hitem. Pěnové boty a sandály zaznamenaly ve 2. čtvrtletí 2023 meziroční nárůst prodeje o 33 %, resp. o 39 % při vyloučení negativních vlivů měnových kurzů. A to navzdory pomalému hospodářskému oživení v pevninské Číně po zrušení omezení z dob COVID.
Zdroj: Gettyimages
Vzhledem k tomu, že i prodeje v Severní Americe procházely určitým tlakem (více o této situaci níže), byla expanze na východě hlavním motorem celkového růstu tržeb společnosti, který v posledním čtvrtletí dosáhl 11 % na 1,07 miliardy dolarů.
I po počátečních úspěších při rozšiřování povědomí o značce Crocs se asijsko-pacifický region ve 2. čtvrtletí podílel na celkových tržbách společnosti pouhými 15 %. Stačí říci, že Asie stále představuje obrovskou příležitost.
2. Rostoucí problémy společnosti HeyDudes
Velkou novinkou posledního čtvrtletí byla společnost HeyDude, značka volnočasové obuvi, za kterou Crocs před rokem a půl zaplatil něco přes 2 miliardy dolarů. Od konce června se tržby společnosti HeyDude zdvojnásobily oproti stavu před dvěma lety.
Před rokem, když společnost Crocs prováděla počáteční práce na začlenění společnosti HeyDude, využila příležitosti a naplnila zásoby bot HeyDude u svých velkoobchodních partnerů. Jak vysvětlil generální ředitel Andrew Rees v hovoru k výsledkům, „v loňském roce došlo k nesrovnatelným prodejům [HeyDude] v hodnotě 220 milionů dolarů v důsledku rychlé expanze k hlavním strategickým zákazníkům v USA“, což ovlivnilo míru růstu.
Zdroj: Unsplash
V současné době, kdy je spotřebitelská aktivita po celém světě v důsledku inflace utlumená, jsou tito partneři opatrní a snaží se snižovat zásoby. Situace však stále vypadá příznivě. Přímý prodej obuvi HeyDude spotřebitelům v Severní Americe (obchod, který Crocs přímo kontroluje) vzrostl o 30 % a prodej obuvi HeyDude od velkoobchodníků spotřebitelům se oproti předchozímu roku zvýšil o 86 %.
3. Nejlepší ziskové marže ve své třídě
Výsledkem konzistentního růstu, zejména vlajkové značky Crocs, je to, že společnost i po pandemii a nákupu společnosti HeyDude v roce 2022 nadále buduje své špičkové provozní ziskové marže. Do první poloviny roku 2023 činila provozní marže 28,3 % (resp. 29,2 % na očištěné bázi), přičemž v loňském roce to bylo jen 22,6 % (resp. 28,7 % na očištěné bázi).
To je skvělá zpráva, zejména vzhledem k obavám z loňského roku, že boty HeyDude se prodávají v průměru s nižší marží než jejich gumové protějšky Crocs. Tato společnost stále dosahuje nejlepších zisků ve své třídě v obuvnickém průmyslu. Vedení společnosti využívá příliv hotovosti ke splácení dluhu (který si vzalo na nákup společnosti HeyDude) – jen v první polovině letošního roku to bylo 299 milionů dolarů. Stále je však na čem pracovat, protože rozvaha je stále nerovnoměrná, když dluh ve výši 2 miliard dolarů je kompenzován hotovostí a krátkodobými investicemi ve výši pouhých 166 milionů dolarů.
Zdroj: Unsplash
Nicméně poslední čtvrtletí bylo natolik dobré, že společnost Crocs zvýšila celoroční výhled. Nyní očekává upravený zisk na akcii (EPS) v rozmezí 11,83 až 12,22 USD, což je více než předchozí odhad 11,17 až 11,73 USD. Akcie Crocs se obchodují za pouhý 9násobek středu očekávaného upraveného zisku na akcii. Pokud mohu soudit, tento dlouhodobý růstový příběh nezaniká, ale pouze nabírá dech.