Spotify letos vzrostlo o 84 %. Je čas na prodej akcií?

Největší světová společnost pro streamování zvuku Spotify (SPOT) zaznamenala v roce 2023 prudký růst svých akcií spolu s růstem technologických akcií obecně. Nicméně zatímco výkonnost akcií byla jistě působivá, základní finanční výsledky společnosti byly poněkud smíšené. Podívejme se, zda má tato na růst zaměřená technologická akcie ještě prostor k růstu.

Čísla společnosti

Společnost Spotify oznámila své finanční výsledky za druhé čtvrtletí a investorům se toho líbilo hodně. Co se týče uživatelů, společnost výrazně překonala svá vlastní očekávání, když v tomto čtvrtletí přidala 36 milionů aktivních uživatelů měsíčně, což je mnohem více než v kterémkoli jiném čtvrtletí v historii společnosti. Díky tomu má dnes Spotify 551 milionů aktivních uživatelů měsíčně, což je o 27 % více než ve stejném období před rokem.

Tento růst však nepochází pouze ze zavedených trhů společnosti Spotify. Uživatelé mimo Severní Ameriku, Latinskou Ameriku a Evropu nyní tvoří 30 % celkové uživatelské základny Spotify, zatímco před čtyřmi lety to bylo jen 15 %. I když je jistě příjemné vidět takový růst na rozvíjejících se trzích, nižší sklon k utrácení v mnoha z těchto zeměpisných oblastí přispěl k 4% ročnímu poklesu průměrných příjmů společnosti Spotify na jednoho předplatitele.

Zdroj: Shutterstock

Aby společnost Spotify tento dopad kompenzovala, oznámila před dvěma týdny, že na více než 50 svých trzích zvýší ceny přibližně o 10 % (v závislosti na tarifu). Ačkoli se toto zvýšení příjmů neprojeví ve výsledcích za příští čtvrtletí, generální ředitel společnosti Spotify Daniel Ek na konferenčním hovoru k druhému čtvrtletí jasně řekl, že „očekáváme, že to bude mít významný dopad na čtvrté čtvrtletí a další období“.

Nedostatek zisků společnosti Spotify

Přestože robustní růst počtu uživatelů je jistě pozitivním překvapením, stále zůstává jedna velká otázka, na kterou společnost nedokázala skutečně odpovědět: Může být Spotify někdy ziskové?

Od svého vstupu na burzu společnost Spotify nikdy nevykázala kladný čistý zisk podle GAAP. Jedním z hlavních důvodů jsou obrovské licenční poplatky, které Spotify vyplácí hudebním vydavatelstvím a dalším držitelům práv. Z každého dolaru, který Spotify vygeneruje na příjmech, připadají přibližně dvě třetiny na vlastníky obsahu nebo umělce. Historicky tak společnost dosahuje zhruba 25% hrubé ziskové marže. To je sice v porovnání s jinými technologickými platformami poměrně nízké procento, ale i tak má Spotify k dispozici více než 3 miliardy dolarů ročního hrubého zisku, které může investovat do svého provozu.

Bohužel se však zdá, že společnost nebyla při vynakládání prostředků příliš efektivní. Od roku 2018 rostl hrubý zisk společnosti Spotify tempem 21 % ročně. Mezitím její růst provozních nákladů výrazně předčil. Náklady na výzkum a vývoj rostly o 31 % ročně a náklady na prodej, všeobecné a administrativní náklady rostly tempem 24 % ročně.

Zdroj: Getty Images

Místo toho vedení společnosti často poukazuje na kladný volný peněžní tok jako na ukazatel ziskovosti. Tento údaj je však oproti předchozím letům výrazně nižší a nezohledňuje více než čtyřnásobný nárůst odměn na základě akcií, ke kterému došlo v posledních pěti letech.

Je čas na prodej?

Ačkoli nedostatečná ziskovost společnosti Spotify je pro akcionáře, jako jsem já, frustrující, investoři by se měli mít na pozoru před příliš brzkým stisknutím tlačítka pro prodej. Společnost Spotify podniká řadu kroků ke zlepšení struktury nákladů, které se zatím plně neprojevují ve výkazu zisku a ztráty. V lednu společnost Spotify snížila počet svých zaměstnanců o 600 osob, v červnu pak následovalo další snížení o 200 osob a v souvislosti s těmito opatřeními jí stále vznikají náklady na odstupné.

Kromě toho společnost v tomto čtvrtletí omezila své nemovitosti a ukončila řadu svých nerentabilních podcastingových iniciativ. Finanční ředitel společnosti Spotify Paul Vogel se vyjádřil zcela přímo o tom, jaký dopad by to mělo mít, když prohlásil: „Očekáváme, že všechny tyto kroky budou mít pozitivní dopad na míru naší ziskovosti.“

Zdroj: Canva

Na předchozím investorském dni společnosti Spotify stanovilo vedení dlouhodobý cíl 10% provozní marže. Ačkoli není zaručeno, že Spotify tohoto čísla dosáhne, při dnešní úrovni tržeb by to znamenalo roční provozní zisk zhruba 1,4 miliardy dolarů. Při současné hodnotě podniku Spotify ve výši 26 miliard USD to znamená, že akcie jsou potenciálně oceněny na 18násobek toho, co by společnost mohla vydělávat. U podniku, který trvale zvyšuje počet uživatelů a příjmy o více než 10 %, mi to připadá jako rozumná cena.