Pojďme si promluvit o elektromobilech, EV. Elektricky poháněné automobily nejsou novým konceptem – existují již od prvních dnů automobilismu. V posledním desetiletí se však spojilo několik faktorů, díky nimž se staly konkurenceschopnějšími vůči standardnímu spalovacímu motoru. Hlavními z těchto faktorů jsou zdokonalující se technologie baterií, které snižují hmotnost a zvyšují výkon a dojezd, a snížené náklady, protože výrobci zvyšují výrobu ve velkém měřítku. Výrobci elektromobilů na celém světě hodlají do roku 2030 vynaložit více než 515 miliard dolarů na rozšíření výroby a marketingu a uvedení nových modelů elektromobilů.
Rozšiřování trhu s elektromobily je podporováno kombinací vládních dotací a společenských tlaků a má silný efekt. Podíl elektromobilů na celosvětovém trhu v roce 2022 činil 14 % a od roku 2020 se více než ztrojnásobil. Převedeno na jednotková čísla, prodej elektromobilů dosáhl v loňském roce 10,5 milionu a očekává se, že do roku 2026 dosáhne 27 milionů. Je to expanze, která s sebou jistě přinese silné investiční příležitosti.
Zdroj: Getty Images
S ohledem na tuto skutečnost jsme využili databázi a vytipovali dvě akcie elektromobilů, které si od profesionálů z Wall Street vysloužily hodnocení Strong Buy, přičemž minimálně jedna z nich může v příštím roce vykázat až 100% nárůst. Pojďme se do toho ponořit.
Li Auto, Inc. (LI)
Začneme společností Li Auto, lídrem na čínském trhu s elektromobily. Společnost Li byla založena v roce 2015 a v roce 2019 zahájila výrobu v plném rozsahu. V současné době má společnost na trhu několik modelů EV. Patří mezi ně L9, šestimístné rodinné SUV, L8, šestimístný prémiový model SUV, a L7, pětimístné SUV. Vozy společnosti jsou zaměřeny na rodinnou populaci a od letošního srpna dodala společnost do roku 2023 celkem 208 165 vozů.
Pohled na nedávnou aktualizaci výroby Li ukazuje, že společnost měla v srpnu banální měsíc – dodávky každého z vozů řady L přesáhly 10 000 kusů a srpnové dodávky společnosti dosáhly 34 914 kusů. Prodeje a dodávky modelu L9 byly pro společnost Li obzvláště potěšující, protože tento model je stále nejprodávanějším modelem ve své kategorii a od svého uvedení na trh v srpnu loňského roku zaznamenal více než 100 000 dodávek.
Zdroj: Reuters
Solidní dodávky jsou základem dobrých finančních výsledků společnosti Li. Posledním vykázaným čtvrtletím bylo 2Q23, které skončilo před srpnovou zprávou o dodávkách, ale výsledky ukázaly, že společnost Li dosahuje finančních výsledků. Tržby společnosti ve 2. čtvrtletí dosáhly 3,95 miliardy dolarů, což je výrazně nad předpokládanou hodnotou 3,8 miliardy dolarů – a meziročně vzrostly o působivých 228 %. Ještě působivější překonání vykázal hospodářský výsledek na akcii, který dosáhl 36 centů na akcii, tedy trojnásobku očekávání Wall Street ve výši 0,12 USD.
Li Auto pokrývá analytik Nomury Joe Ying, na kterého udělala dojem schopnost automobilky generovat tržby. Předpovídá, že společnost zaznamená další nárůst zisku, a ve svém nedávném sdělení píše: „Očekáváme, že Li Auto se bude i nadále těšit silnému meziročnímu růstu před rokem 2023. Mezitím její nadcházející modely BEV startující od roku 2024F mohou dále zvětšit její obchodní rozsah a pomoci jí získat podíly, což je podle našeho názoru klíčové pro všechny hráče na čínském trhu s elektromobily. Předpokládáme, že společnost Li Auto dosáhne 72% růstu dodávek automobilů v letech 22-25F a 68% růstu tržeb… Domníváme se, že tržní podíl je klíčovým cílem pro všechny výrobce OEM na čínském trhu a společnost Li Auto je v předstihu před ostatními, což by jí mělo pomoci podpořit dlouhodobý rozvoj podnikání.“
Spolu s těmito optimistickými komentáři uděluje Ying společnosti Li Auto rating Buy. Jeho cílová cena, stanovená na 54 USD, znamená pro nadcházející rok 41% potenciál růstu.
Jednohlasně pozitivní konsenzuální hodnocení společnosti Li Auto Strong Buy, založené na 9 pozitivních recenzích analytiků, ukazuje, že Yingův býčí názor není žádnou odchylkou. Průměrná cílová cena akcie ve výši 51,81 USD naznačuje 22% nárůst za jeden rok oproti současné obchodní ceně 38,4 USD.
ChargePoint Holdings (CHPT)
Další v pořadí je ChargePoint Holdings, která není výrobcem elektromobilů – ale je to akcie související s elektromobily, přesně ten typ společnosti, která je připravena přímo těžit z rychlého rozšíření trhu s elektromobily. ChargePoint, jak zní jeho název, buduje a instaluje nabíjecí infrastrukturu, na které jsou elektromobily závislé. Společnost nabízí širokou škálu nabíjecích stanic, které vyhovují potřebám podniků, poskytovatelů vozových parků i soukromých vlastníků vozidel.
Od zahájení činnosti v roce 2007 se společnost ChargePoint stala lídrem na trhu nabíjecích stanic a vybudovala si přibližně 70% podíl na trhu, což je nejméně 7x více než nejbližší konkurence. Na severoamerickém a evropském trhu má společnost ChargePoint ve své síti k dispozici více než 240 000 stanic a mezi její firemní klienty patří 76 % společností z žebříčku Fortune 500. Společnost má solidní pozici pro další zisky s tím, jak se bude v příštích letech rozšiřovat nika pro nabíjení elektromobilů; očekává se, že do roku 2030 dosáhne obchod s nabíjecími stanicemi pro elektromobily 60 miliard dolarů a do roku 2040 úctyhodných 192 miliard dolarů.
Zdroj: Reuters
Akcie však v poslední době dostaly pořádnou ránu, když ve své poslední zprávě o výsledcích za druhé čtvrtletí fiskálního roku 2024 nesplnily očekávání. Tržby sice vzrostly o 39 % oproti stejnému období loňského roku a dosáhly 150,49 milionu dolarů, ale konsensuální odhad nedosáhly o 2,34 milionu dolarů. Stejně tak zisk na akcii ve výši -0,35 USD byl o 0,14 USD nižší než odhad analytiků.
Situaci nezlepšil ani výhled. Tržby za 3. čtvrtletí by se měly pohybovat v rozmezí 150 až 165 milionů USD, přičemž roční výhled tržeb se očekává v rozmezí 605 až 630 milionů USD. Wall Street očekávala čtvrtletní tržby ve výši 182 milionů USD a roční 678 milionů USD.
Nicméně analytik J.P. Morgan Bill Peterson si zachovává víru a má vysvětlení pro neuspokojivé údaje.
„Domníváme se, že krátkodobé finanční výsledky jsou do značné míry ovlivněny nepříznivými tržními trendy spíše než specifickými problémy společnosti, přičemž konkurenční pozice společnosti je podle našeho názoru dobře zachována,“ uvedl Peterson. „Například se nedomníváme, že by společnost ChargePoint ztrácela podíl na trhu (a ve skutečnosti může být lepší než trh). Rádi bychom také upozornili na dosavadní silnou úspěšnost ChargePointu (a jeho partnerů/zákazníků) v projektech NEVI (National Electric Vehicle Infrastructure), byť v počátečních fázích. Domníváme se, že nastavení do příštího roku je příznivé s tím, jak se dále zmírňují protivětry v oblasti marží, a na základě očekávání pokračujícího solidního růstu prodejů osobních elektromobilů s pravděpodobným silným vlivem růstu užitkových vozidel.“
„Vzhledem k pokračujícímu růstu využití (v některých případech pravděpodobně na neudržitelnou úroveň v komerčním segmentu) a pravděpodobnosti, že se výrazně zvýší počet vozových parků, vidíme potenciál pro zrychlení růstu tržeb v roce 24 oproti úrovni roku 23,“ dodal analytik.
Při pohledu do budoucna má Peterson pro akcie CHPT rating Overweight (Buy) s cílovou cenou 10 USD, což znamená zisk 75 % v ročním horizontu.
Celkově je pohled Wall Street na společnost ChargePoint stejně býčí. Akcie si drží konsenzuální hodnocení Strong Buy, založené na 10 pozitivních hodnoceních Buy oproti 2 hodnocením Holds, zatímco průměrná cílová cena 11,43 USD naznačuje robustní 100% zisk v příštích 12 měsících.