Luxusní elektromobil se vymyká trendům v oboru, ale aby uspěl, musí se vymanit ze své vlastní bubliny.
Společnost Rivian Automotive (NASDAQ:RIVN) není jako ostatní výrobci elektromobilů. Zaměřuje se nejen na trh spotřebitelských SUV, ale také na trh užitkových nákladních vozidel. Hlavním prodejním argumentem je partnerství se společností Amazon (NASDAQ:AMZN), která dodá 10 000 elektrifikovaných dodávek tomuto gigantu v oblasti elektronického obchodu. Nyní Rivian plánuje nabídnout své užitkové dodávky i dalším podnikům.
Bude tento vícenásobný přístup vítěznou strategií výrobců elektrických vozidel? Spotřebitelská poptávka po elektromobilech zpomaluje, ale komerční poptávka roste, i když je stále malá. Uvidíme, zda to může posunout akcie společnosti Rivian tak, aby se staly vítěznou investicí.
Poptávka po elektromobilech se snižuje
Poptávka po elektromobilech klesá. Hlavní výrobci automobilů brzdí výrobu. Přestože prodeje elektromobilů v USA meziročně vyskočily o 50 %, Ford (NYSE:F) pozastavil investice do elektromobilů ve výši 12 miliard USD. Generální ředitel Jim Farley řekl analytikům: „V oblasti elektromobilů už nestačí jen skvělý produkt. Musíme být naprosto konkurenceschopní v oblasti nákladů.“ General Motors (NYSE:GM) odkládá další vývoj elektromobilů až do roku 2025 kvůli „vyvíjející se poptávce po elektromobilech“.
Zdroj: Shutterstock
Ceny nových elektromobilů nad 50 000 USD jsou pro spotřebitele i s dotacemi stále příliš drahé. Automobilky však budou mít problém snížit náklady v prostředí vysoké inflace a vysokých úrokových sazeb. A vzhledem k tomu, že ojeté elektromobily se prodávají za 35 000 USD, není to levné, ale stále je těžké prodat nový elektromobil.
Zdá se, že Rivian jde proti tomuto trendu. Vyrobila přes 16 300 vozidel a dodala více než 15 500 elektromobilů, většinou svůj model R1S. Sklad EV také začal ve vybraných státech nabízet možnost leasingu pro své SUV R1T, což by pravděpodobně mohlo zvýšit prodeje. Díky zavedeným úsporným opatřením a zúžení produktové nabídky zaznamenala zlepšení hrubého zisku na jednotku o 2 000 USD. Silné čtvrtletí umožnilo společnosti Rivian zvýšit celoroční výhled výroby na více než 54 000 vozů.
Provozování na bázi obrovské potřeby cash flow
Přesto Rivian nadále ve velkém spaluje hotovost. Za posledních 12 měsíců vyčerpala více než 6 miliard dolarů volného peněžního toku a je na cestě k tomu, aby v letošním roce vyčerpala 6,2 miliardy dolarů. To je jen o něco málo lepší výsledek než 6,4 dolaru, které spálila v loňském roce.
I tak má Rivian k dispozici dostatek likvidity. V rozvaze má 9 miliard dolarů v hotovosti a krátkodobých investicích a 2,7 miliardy dolarů v dlouhodobém dluhu. To by mělo stačit přinejmenším na příští rok. To poskytuje dostatek prostoru přinejmenším na to, aby se trh zotavil nebo aby akcie EV samy o sobě vyvolaly další poptávku.
Zda to bude stačit na dlouhodobé přežití, se teprve uvidí. A to je velké riziko. S historicky vysokými úrokovými sazbami se dostupné financování stává sporným. Nejen pro spotřebitele, ale i pro samotnou společnost Rivian. Když v říjnu oznámila, že v rámci nabídky dluhopisů získá 1,5 miliardy dolarů, akcie se propadly, protože analytiky překvapilo, jak brzy automobilka potřebuje na trhu získat hotovost.
Má automobilka ale v nádrži dostatek paliva?
SUV Rivian konkurují modelům X a Y společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA), ale za mnohem vyšší cenu. Díky tomu má omezenější trh, který může prozkoumat, i když poptávka spotřebitelů klesá.
Na komerčním trhu by právě mohl najít větší úspěch. Společně s Amazonem se stále zavázala k dodávce 100 000 elektrických dodávkových vozů (EDV). Rivian uvádí, že společnost zabývající se elektronickým obchodem má nyní ve svém vozovém parku 10 000 vozů Rivian EDV, ale to je na spodní hranici toho, co Amazon do této chvíle hledal. Proto se Amazon již nespoléhá výhradně na nákladní vozy Rivian. Neočekával bych, že Amazon zcela opustí Rivian, protože vlastní asi 15,7 % společnosti, ale tento dlouhodobý cíl je nyní trochu mlhavější.
Zdroj: Shutterstock
Z tohoto důvodu bych na společnost Rivian nesázel. Je to příliš riskantní i s jeho finančními podporovateli. Potřebuje omezit vypalování hotovosti a kontrolovat náklady, přičemž je závislá na kolísajícím trhu s elektromobily. V nejlepším případě by se dalo argumentovat malou investicí do nejrizikovější části portfolia. Mě však najdete na vedlejší koleji, kde budu zpovzdálí sledovat, jak se situace vyvíjí.