Nadnárodní společnost PepsiCo, Inc., (PEP), která se specializuje na výrobu potravin a nápojů, zažila náročný rok 2023, když její akcie klesly o 7 %. Výkonnost akcií společnosti byla ovlivněna především náladou investorů, nikoliv fundamentálními faktory, a odrážela tak spíše trendy na trhu než vlastní postavení společnosti. Nedávný vývoj však naznačuje, že akcie společnosti by mohly být připraveny na výrazný návrat.
Medvědí trh zaznamenaný v roce 2022 negativně ovlivnil různá odvětví včetně akcií spotřebního zboží. Účastníci trhu se vyhýbali defenzivním akciím, což přineslo negativní dopad na firmy, jako je PepsiCo. Medvědí náladu na trhu posílily vyšší výnosy dluhopisů, které snížily atraktivitu dividend v tomto sektoru. Kromě toho tržní úspěch přípravku Ozempic společnosti Novo Nordisk, léku na hubnutí GLP-1, vyvolal mezi investory obavy o budoucnost odvětví rychlého občerstvení, což je oblast, na kterou společnost PepsiCo díky vlastnictví giganta v oblasti rychlého občerstvení Frito-Lay do značné míry spoléhá.
Přestože společnost PepsiCo čeká během roku 2023 těžký boj, zdá se, že s blížícím se rokem 2024 stojí na prahu obratu. Kombinace snížených výnosů z dluhopisů a pomalého návratu obav z hospodářského růstu může hrát roli v tom, že akcie spotřebního zboží budou pro investory příznivou volbou. Navíc se zdá, že rostoucí investice provedené v předchozích pěti letech začnou přinášet podstatné výsledky, což znamená zlepšení tempa růstu firmy.
Zdroj: Getty Images
“Pepsi je nejtrvanlivějším podnikem v našem pokrytí,” tvrdí Kaumil Gajrawala, investiční analytik společnosti Jefferies. “Očekáváme, že akcie společnosti PEP budou dosahovat lepších výsledků v prostředí, kdy se snižuje riziko, a v dlouhodobém horizontu díky tomu, že budou zvyšovat zisky před ostatními společnostmi.”
Značná část obav o podnikání společnosti PepsiCo v roce 2023 pramení z dopadu léků na hubnutí, jako je Ozempic. Tyto léky mají na uživatele dvojí účinek, pomáhají jim při hubnutí a zdánlivě snižují jejich chuť k jídlu. Analytik společnosti Stifel Mark Astrachan se však domnívá, že obavy mohou být nadměrně zveličovány.
Výrobce občerstvení Mondelez International předpokládá minimální dopad těchto přípravků na hubnutí na podnikání a předpovídá potenciální 0,5 až 1% negativní vliv v příštím desetiletí za předpokladu maximálního užívání těchto výrobků. Tento časový rámec nabízí dostatečnou příležitost přizpůsobit se vyvíjejícím se chutím. Kromě toho by z tohoto trendu mohly potenciálně těžit i další kategorie, včetně energetických nápojů a vhodné výživy (průmyslový termín pro zdravější občerstvení, jako jsou proteinové tyčinky), které by mohly pomoci vyrovnat případné ztráty.
Společnost PepsiCo během těchto změn v odvětví nezahálí. Společnost začala rozšiřovat svou nabídku zdravějších výrobků, zmenšuje velikosti balení a zavádí verze vlajkových nápojů, jako jsou Pepsi a Gatorade, bez cukru. “Je vidět, že Pepsi pokračuje v obratu a dostává se do oblastí mimo ty, které jsou ovlivněny Ozempicem” říká Razmig Pounardjian, portfolio manažer ve společnosti Carnegie Investment Counsel, která nedávno zvýšila svůj podíl ve společnosti PepsiCo.
Zdroj: Getty Images
Tyto kroky by mohly být katalyzátorem oživení společnosti PepsiCo. Ve spojení s působivou globální distribuční sítí společnosti a jejími marketingovými schopnostmi mohou tyto nově získané značky oslovit nové, širší publikum a nahradit v jeho nákupních košících tradiční pochutiny.
Navzdory mírnému poklesu objemu výrobků v roce 2023 se společnosti PepsiCo podařilo zvýšit ceny ve vysokých jednociferných číslech, což vedlo k téměř 9% růstu tržeb za první tři čtvrtiny roku. Pro rok 2024 se očekává celkový růst tržeb o 4,6 %, čímž by tržby dosáhly 96,2 miliardy USD. Společnost předpokládá, že spotřebitelská poptávka poroste o něco více než 1 %, k čemuž přispěje zmírnění růstu cen.
Pokud jde o ziskovost, společnost PepsiCo očekává v příštím fiskálním roce rozšíření ziskových marží. Tato očekávání přicházejí s tím, jak se společnosti od roku 2018 začnou vracet investice ve výši 60 miliard dolarů, které provedla od nástupu generálního ředitele Ramona Laguarty, a sníží se firemní výdaje. Zdá se, že provozní marže se v příštím roce zvýší na něco málo přes 15 %, přičemž v roce 2023 byla téměř na této úrovni.
Společnost PepsiCo také vrátila svým akcionářům více než 1 miliardu USD formou zpětného odkupu akcií, což by mělo urychlit zhruba 8% nárůst zisku na akcii (EPS) na 8,15 USD v roce 2024. Tento údaj naznačuje, že akcie by se obchodovala za 20,5násobek svého 12měsíčního forwardového zisku, což je jen o 10 % více než 18,8násobek indexu S&P 500 a výrazně pod historickou prémií 40 %.
Pokud by se akcie obchodovaly na často vídané úrovni 23násobku zisku, mohly by akcie dosáhnout 187,45 USD, což by znamenalo 12% nárůst oproti závěrečné ceně z konce roku 2023, která činila přibližně 168 USD. Gajrawala ze společnosti Jefferies předpovídá v roce 2025 zisk na akcii ve výši 8,82 USD, což znamená hodnotu akcie až 203 USD, což se rovná 21% nárůstu.
Zdroj: Getty Images
Existuje ještě jeden důvod, proč uvažovat o přechodu k PepsiCo-její odkaz jako dividendového aristokrata. Vzhledem k tomu, že společnost zvyšuje výplatu dividend nepřetržitě již 51 let po sobě, nabízí silnou přitažlivost pro investory, kteří hledají příjem. Roční dividenda ve výši 5,06 USD představuje 3% výnos a její atraktivita v poslední době vzrostla v důsledku klesajících výnosů státních dluhopisů.
Stabilní obchodní operace společnosti PepsiCo a rostoucí dividenda také nabízejí určitou úroveň ochrany během volatility trhu. Nancy Tenglerová, generální ředitelka společnosti Laffer Tengler Investments, nedávno rozšířila pozici své firmy v akciích společnosti PepsiCo a prohlásila: “Je to jedna z těch, které chceme vlastnit… Je to náš největší držitel sešívaných akcií.”
Společnost PepsiCo byla v ikonické reklamní kampani prezentována jako “volba nové generace”. Její současná situace však naznačuje, že by mohla být volbou pro všechny generace, neboť její akcie slibují růst i stabilitu. Vzhledem k tomu, že společnost pokračuje ve svém obratu směrem ke zdraví a wellness v kontextu měnících se spotřebitelských trendů, mohlo by toto obnovené strategické směřování zajistit, že PepsiCo zůstane trvalým hráčem na globálním trhu. Uvidíme, zda tento přístup skutečně povede k působivému růstu a stabilitě společnosti v nadcházejících letech.