Když se zamýšlíme nad příležitostmi, výzvami a ekonomickými proměnami roku 2023, je jednoznačně zřejmé, že předpovídat stav věcí do konce roku 2024 by bylo spekulativní a bylo by třeba vzít v úvahu mnoho proměnných. Rok 2023 začal očekáváním blížící se recese v prostředí nedostatečné důvěry na trhu. O rok později trh překvapivě dosáhl 24% zisku. Za tento pozoruhodný výkon vděčí Federální rezervní systém především obratnému manévrování se zvyšováním úrokových sazeb, čímž se vyhnul hrozící recesi.
Vzhledem k těmto časovým výkyvům ve finančním prostředí přistupují investoři k rozhodování na základě nejlepších informací v současnosti. Proto by rozumným výchozím bodem měly být společnosti se solidní historií – významní giganti jako Amazon (AMZN) a Shopify (SHOP) jsou klasickým příkladem. Obě společnosti si v roce 2023 vedly velkolepě a posílily zisky o 81 %, resp. 124 %. Charakteristické je, že obě se rozhodly provést rozdělení akcií, což je ukázka jejich úspěchu svědčícího o zářné budoucnosti. Naléhavá otázka pro trh tedy zní: Mohou tyto společnosti zopakovat tuto výkonnost v roce 2024?
Společnost Amazon v roce 2023 prudce vzrostla o 82 % a po počátečním poklesu v červnu 2022, kdy provedla rozdělení akcií, se zotavila s novou silou. Toto chvályhodné oživení lze přičíst třem faktorům: prudkému nárůstu v oblasti elektronického obchodování, robustnosti v oblasti služeb cloud computingu a vzestupnému trendu v jeho reklamní činnosti. Předpokládá se, že tato odvětví budou v roce 2024 vykazovat ještě silnější růst.
Zdroj: Getty Images
Proč? Odvětví elektronického obchodování je i přes relativní zpomalení ve prospěch kamenných obchodů v posledních letech stále na vzestupu. Podle společnosti Statista se předpokládá, že tržby z elektronického obchodování budou do roku 2028 růst složenou roční mírou růstu (CAGR) o více než 10 %, což kontrastuje s celkovými maloobchodními tržbami, které by měly v nadcházejících dvou letech růst tempem přibližně 4,5 %.
Společnost Amazon si neochvějně udržuje prvenství v oblasti elektronického obchodu. Přestože od svého nejvyššího bodu v počáteční fázi pandemie ztratil část tržního podílu, převyšuje svou konkurenci a ovládá přibližně 38 % veškerých prodejů elektronického obchodu v USA. To znamená, že více než každý třetí dolar prodeje jde přes Amazon. Díky strategickému přepracování své logistické sítě v loňském roce Amazon nyní zasahuje širší spotřebitelskou základnu s rychlejšími dodacími lhůtami – prozíravost, která by měla přinést větší dividendy v roce 2024 a v následujících letech.
V oblasti cloud computingu je dominance společnosti Amazon neoddiskutovatelná a její podíl na trhu drasticky převyšuje její konkurenty. Spuštění inovativních služeb generativní umělé inteligence (AI) pro Amazon Web Services (AWS) navíc slibuje podnítit větší zájem a dále upevnit jeho tržní podíl.
Ve třetím čtvrtletí roku 2023 se růst tržeb společnosti odrazil k dvouciferným číslům a ve čtvrtém čtvrtletí vedení předpovídá přibližně 10% nárůst. Kromě toho se předpokládá čtyřnásobný nárůst provozních výnosů oproti předchozímu roku, a to v odhadované výši 10 až 11 miliard dolarů.
Zdroj: Unsplash
Aby se však akcie Amazonu zdvojnásobily, musela by jejich tržní kapitalizace překonat hranici 3 bilionů dolarů, což by překonalo všechny dnes existující akcie. I když to rozhodně není jisté, je to možnost, kterou bychom neměli podceňovat. Bez ohledu na to se akcie Amazonu jeví jako atraktivní investice, u níž se očekává, že se bude v průběhu času neustále zhodnocovat – což je ideální trajektorie pro silné akcie.
Současně akcie společnosti Shopify vzrostly v roce 2023 o 124 %, především díky pokračujícímu dvoucifernému růstu tržeb a soustředěnému úsilí o řízení nákladů a obnovení čisté ziskovosti. Společnost Shopify se navíc v červnu 2022 rozhodla rozdělit své akcie, které zůstaly stabilní před eskalací v roce 2023.
Společnost Shopify, která se podílela na konkurenčních výhodách boomu elektronického obchodování, dosáhla ve třetím čtvrtletí roku 2023 hrubého objemu zboží ve výši 56 milionů USD, čímž těsně konkurovala společnosti Amazon s 57 miliony USD tržeb v internetovém obchodě. Obchodní model společnosti Shopify týkající se generování příjmů se však od modelu společnosti Amazon liší, protože získává část hrubé hodnoty zboží ve formě poplatků.
Co se týče příjmů, společnost Shopify vykázala 1,7 miliardy dolarů, což představuje 25% nárůst oproti loňskému roku. Mezitím její měsíční opakované příjmy, které představují lepivější druh, zaznamenaly za poslední rok 33% nárůst.
To, jaká budoucnost čeká společnost Shopify, která rozšiřuje svůj provozní záběr z malých firem na střední a masivní podniky, je vzrušující a vypadá docela slibně. Společnost Shopify v roce 2023 spustila několik pozoruhodných služeb, zejména Shopify Components, které umožňují podnikovým firmám rozhodnout se pro jednotlivé služby, místo aby se zavázaly k plným balíčkům. Tento strategický model nabízí lukrativní způsob integrace nových klientů do sítě Shopify. Vyvinutá řada řešení umělé inteligence a generativní umělé inteligence navíc slibuje, že společnost Shopify zůstane na špici technologického pokroku.
Zdroj: Unsplash
Paradoxně snaha společnosti Shopify o exponenciální růst během pandemie vedla v loňském roce k rychlému ukončení činnosti některých podniků odčerpávajících zisk. Vedení společnosti však pro čtvrté čtvrtletí předpovídá meziroční nárůst tržeb o vysoké desítky procent, což naznačuje očekávání zlepšení ziskovosti.
Dosažení dvojnásobného zisku by vyžadovalo, aby tržní kapitalizace společnosti Shopify dosáhla 200 miliard dolarů. Vzhledem k jejímu současnému poměru ceny k tržbám ve výši 15 by to vyžadovalo dvojnásobný nárůst tržeb, což je vysoký cíl. I při nižším poměru ceny k prodejům je více než dvojnásobné zvýšení příjmů ještě méně pravděpodobné. Aby se společnost Shopify zdvojnásobila, aniž by zdvojnásobila své tržby, vyžadovalo by to vyšší poměr ceny k prodejům, což se vzhledem k již tak vysokému poměru 15 zdá být neuvěřitelně nepravděpodobné.
Souhrnně řečeno, zdá se nepravděpodobné, že by se akcie společnosti Shopify v roce 2024 zdvojnásobily. Potenciál zisku a silná dlouhodobá příležitost jsou však nepopiratelné. Ačkoli vzhledem k současnému drahému postavení akcií by potenciální investoři mohli chtít počkat na pokles ceny, než se umístí na trhu.
Nadcházející rok by byl testem toho, zda si tito giganti elektronického obchodování dokáží udržet a umocnit své růstové trajektorie. Bez ohledu na nejistotu budou rozvíjející se příběhy těchto gigantů jistě i nadále přitahovat pozornost finančního světa.