Podle dvou zdrojů obeznámených s touto záležitostí podala módní společnost Shein důvěrnou žádost o vstup na burzu ve Spojených státech. Přitom se pravděpodobně bude jednat o jednu z nejhodnotnějších společností založených v Číně, která vstoupí na newyorský trh.
Jako hlavní upisovatelé při primární veřejné nabídce akcií (IPO) byly najaty společnosti Goldman Sachs, JPMorgan Chase a Morgan Stanley a společnost Shein se sídlem v Singapuru by mohla zahájit prodej svých nových akcií v roce 2024, uvedly zdroje.
Společnost Shein zatím neurčila velikost transakce ani ocenění při IPO. Agentura Bloomberg začátkem tohoto měsíce uvedla, že cílem vstupu na burzu je až 90 miliard USD.
Společnost Shein a banky se k tomu odmítly vyjádřit.
Společnost založená v pevninské Číně v roce 2012 byla při květnovém získávání finančních prostředků oceněna na více než 60 miliard USD, což je o třetinu méně než při loňském kole financování.
Dosud nejhodnotnějším podnikem založeným v Číně, který vstoupil na burzu ve Spojených státech, je gigant v oblasti elektronického obchodu Alibaba Group (BABA), který debutoval v roce 2014 s oceněním 231 miliard dolarů.
Zdroj: Getty Images
Krok giganta v oblasti rychlé módy vstoupit na burzu v USA přichází v době, kdy se trh s primární nabídkou akcií snaží po řadě nevýrazných burzovních debutů oživit.
V posledních měsících proběhly čtyři velké IPO a tři z nich investory zklamaly.
Akcie německého výrobce sandálů Birkenstock (BIRK), aplikace pro rozvoz potravin Instacart (CART), a výrobce čipů Arm Holdings (ARM) klesly ve dnech, které následovaly po debutu, pod jejich IPO ceny, ačkoli akcie společnosti Arm se nyní obchodují nad touto cenou.
„Nepřipadá mi to jako nejvhodnější doba pro vstup společnosti Shein na burzu, ale pokud potřebují kapitál, trhy jsou otevřené … a nálada investorů je pozitivnější než před několika týdny,“ řekl Jason Benowitz, senior portfolio manažer ve společnosti CI Roosevelt.
„Jakmile si investoři budou moci prohlédnout finanční výsledky, očekával bych, že uvidí historicky docela silný růst … klíčovou otázkou bude, zda se jim podaří udržet tempo nebo pokračovat v získávání podílu na trhu i nadále,“ řekl.
Americké IPO letos zatím vynesly přibližně 23,64 miliardy dolarů, zatímco ve stejném období loňského roku to bylo 21,3 miliardy dolarů. V roce 2021, kdy se trh IPO blížil svému vrcholu, činilo srovnatelné číslo 300 miliard dolarů.
Společnost Shein zahájila nenápadné rozhovory s potenciálními investory pro vstup na burzu v USA a snažila se získat některá velká jména jako nové akcionáře vstupující do IPO, uvedl jeden ze zdrojů, který si nepřál být jmenován kvůli omezení důvěrnosti.
Není bezprostředně jasné, zda společnost podala žádost o IPO v USA u Čínské komise pro regulaci cenných papírů (CSRC). Čínské společnosti musí získat povolení od tohoto regulačního orgánu, než přistoupí k nabídce akcií v zahraničí.
CSRC na žádost o komentář nereagovala.
„Vzhledem k tomu, že se jedná o významného a vysoce disruptivního hráče v oblasti maloobchodu, bude společnost Shein přitahovat velký zájem investorů,“ uvedl výkonný ředitel společnosti GlobalData Neil Saunders.
Agentura Reuters v červenci uvedla, že společnost Shein – která se v roce 2020 pokusila vstoupit na burzu v USA, ale tento plán odložila – spolupracuje s nejméně třemi investičními bankami na potenciálním IPO.
V srpnu požádali republikánští generální prokurátoři 16 amerických států Komisi pro cenné papíry, aby před potenciálním vstupem na burzu provedla audit dodavatelského řetězce společnosti Shein kvůli údajnému využívání nucené práce.
Společnost již dříve agentuře Reuters sdělila, že má „nulovou toleranci vůči nucené práci“.
Je vhodná doba pro vstup na burzu?
Společnost Shein, známá svým opravdu super levným zbožím, dodává většinu svých výrobků přímo z Číny zákazníkům letecky v individuálně adresovaných balíčcích.
Strategie přímého zasílání pomohla firmě vyhnout se hromadění neprodaných zásob ve skladech a vyhnout se dovozní dani ve Spojených státech, které jsou jedním z jejích největších trhů, protože umožňuje e-shopu využít ustanovení „de minimis“, které osvobozuje levné výrobky od cel.
Někteří kritici tvrdí, že toto ustanovení umožňuje společnostem vyhnout se vyšším clům na čínské zboží.
Maloobchodní prodejci rychlé módy získávají ve Spojených státech stále na větší popularitě, přičemž Shein odebírá podíl na trhu takovým společnostem, jako je Gap (GPS). Lidé totiž hledají stále nové a nové zboží, které sice není tak kvalitní, zato ale je dostatečně stylové.
Zdroj: Getty Images
O důvěrné žádosti společnosti Shein o IPO v USA poprvé informoval minulý týden čínský list Shanghai Securities Journal. List Wall Street Journal tuto zprávu dříve v pondělí s odvoláním na své zdroje potvrdil.