Binance vyrobila krypto parfém v matoucí snaze zaujmout ženy

Binance, největší světová burza kryptoměn podle objemu, navzdory problémům a kontroverzím znovu vytváří svou image. Společnost spustila novou marketingovou strategii, která obsahuje vůni nazvanou “CRYPTO”, aby povzbudila více žen k tomu, aby se pustily na trh s kryptoměnami. Vůně, která je popisována jako vůně s tóny ozónu, soli a mechu, představuje zdánlivě nesourodou, ale zajímavou kombinaci spojenou s nestálým světem kryptoměn. Přijetí vůně jako symbolu však vychází z promyšlené strategie, která se dívá za hranice běžného gambitu finančního marketingu.

Vydání vůně “CRYPTO” je součástí kampaně společnosti Binance k Mezinárodnímu dni žen, která zdůrazňuje nutnost zapojení žen do kryptoměn. Rachel Conlanová, marketingová ředitelka společnosti Binance, v rozhovoru pro TechCrunch zmínila, že cílem vydání vůně je podnítit konverzaci o zapojení žen do kryptoměn a finančních trhů. Odklonem od tradičního přístupu kampaní zaměřených na finanční gramotnost směrem ke kreativní, zábavné a myšlenkově podnětné kampani chce Conlanová a její čistě ženský tým prolomit bující stereotyp obklopující tradičně mužský prostor.

Krypto vůně byla nejprve teasována na sociálních sítích, což vyvolalo vlnu v krypto prostoru i mimo něj. Dosah byl mnohem větší, než se očekávalo, a tag “představte si tu vůni”, odvozený z memu na serveru 4chan, se nechtěně stal mobilizačním bodem pro vůni. Vůně je však navržena tak, aby vyvolávala auru sofistikovanosti; daleko od stereotypního vnímání krypto-světa, které obvykle evokuje pocit vyčerpávajícího hackathonu nebo dokonce vězeňské cely.

Zdroj: Kryptobriefing

Ačkoli se jedná o neotřelý pokus o reprezentaci, širší pohled na kampaň vůně vrhá světlo na základní problém. I když společnosti jako Binance zvyšují úsilí o zapojení většího počtu žen, statistiky poměru mužů a žen v kryptografickém prostoru zůstávají připomínkou existujícího nepoměru. Údajně jen asi 7 % zakladatelů web3 jsou ženy a pouhých 27 % zaměstnanců ve špičkových kryptografických startupech tvoří ženy. Tento problém je stejně rozšířený i mezi kryptoinvestory, což naznačuje systematickou zaujatost.

Vůně “CRYPTO”, uváděná na trh jako “Eau de Binance”, není k dispozici k prodeji. Vyrábí se v omezeném množství asi 100 lahviček a Binance nabízí ženám zážitek z této vůně na pop-upech v bahrajnském obchodním centru. Ačkoli se může zdát, že předpokládat, že vzorek vůně dokáže vzbudit zájem žen o digitální aktiva, se zdá být přehnané, cílem kampaně je nasměrovat ženy k finanční osvětě netradiční cestou – vůní. Aby byly ženy dále motivovány, prvních 5 000 účastnic, které absolvují kurz pro začátečníky na Binance Academy, obdrží 25 USDT.

Během participativní konverzace o kampani Rachel Conlan objasnila záměry kampaně a vyvrátila domněnky o tom, že je stereotypní nebo povýšená. Zdůraznila kulturní rozšířenost a širokou přitažlivost vůní, zejména v Evropě a na Blízkém východě, kde působí. Zdůraznila, že koncept kampaně je hravým, jazykolamem, který si utahuje ze stereotypu krypto-bros, přičemž si vypůjčuje z kodexů parfémového a kosmetického průmyslu, aby upoutal pozornost a podnítil diskusi.

Zdroj: Getty Images

Úspěch satirického gesta však do značné míry závisí na interpretaci a přijetí cílovou skupinou. Účinnost kampaně se bude posuzovat podle toho, zda jde o skutečnou snahu přilákat více žen do finančnictví, nebo o neupřímný pokus, který ženy snižuje ke stereotypu. Problém s genderovou diverzitou ve finančnictví je hluboce zakořeněným problémem, který závan “CRYPTO” nemůže odvrátit. Nicméně ochota společnosti Binance přivést ženy profesně na palubu naznačuje slibný krok. Ačkoli je smích pro satiru stěžejní, závažnost věci, na kterou chce Binance upozornit, je vážná a vyžaduje víc než jen humor, aby působila jako hybatel změny.

Bez ohledu na to je Conlanova vize inkluzivnějšího odvětví jasná. Podle jejích slov: “Je to něco, pro co jsme jako společnost velmi zapálení, a něco, co cítíme silně, co zlepší toto odvětví. Čím více žen zde bude profesionálně pracovat, tím více výrobků bude navrženo s ohledem na muže a ženy.” Tento názor zaznívá v realitě technologického průmyslu, kde katalyzátorem boje proti genderové nerovnosti může být mnohem víc než drzá kampaň oslavující vůni pokřtěnou “CRYPTO”.