Akcie společnosti Netflix klesají o 6 % kvůli snížení hodnocení analytiků

Tento streamovací gigant si nemůže vydechnout…

Akcie Netflix (NASDAQ:NFLX), které byly kdysi pandemickým favoritem, jsou nyní zaostalé. Analytik společnosti CFRA Kenneth Leon však právě přidal na nepříjemnostech a snížil hodnocení akcií NFLX z „držet“ na „prodat“. Po výrazném růstu z letošních červencových minim bude podle Leona streamovací gigant zaostávat za indexem S&P 500. Analytik se rovněž domnívá, že nová iniciativa společnosti týkající se předplatného na reklamní úrovni bude mít přínos až v roce 2023.

Podle Barron’s Leon předpovídá bolest pro akcie NFLX v druhé polovině roku 2022. Konkrétně analytik uvádí, že zisk na akcii (EPS) a EBITDA (zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací) budou ve druhé polovině roku nižší než v první.

Ve výzkumné zprávě Leon zmínil, že klíčový katalyzátor pro akcie NFLX – plány společnosti na placení předplatného za reklamu – se může projevit až v roce 2023. Podle společnosti FactSet hodnotí akcie NFLX jako kupní pouze 28 % ze 46 analytiků, kteří je pokrývají. Na druhou stranu 57 % analytiků hodnotí akcie jako držet a 15 % vydává varování prodat.

V zásadě negativní postoj k akciím Netflix představuje nuancovaný (ne-li ironický) pohled na fenomén cord-cuttingu. Ačkoli Netflix původně přispěl k tomu, že spotřebitelé zrušili své tradiční televizní předplatné, nyní čelí tlaku nových konkurentů.

Zdroj: Shutterstock

Konkurenti se zaměřují na akcie NFLX

Před několika dny účastníci trhu netrpělivě očekávali výsledky za třetí fiskální čtvrtletí krále zábavního průmyslu, společnosti Disney (NYSE:DIS). Zatímco kouzelné království nabídlo mnoho důsledků pro spotřebitelskou ekonomiku – zejména díky svým zábavním parkům – všechny oči se soustředily na streamovací složku. Společnost Disney nezklamala.

Ve třetím čtvrtletí měla společnost Disney celosvětově 221,1 milionu předplatitelů všech svých streamovacích služeb. Kromě služby Disney+ společnost vlastní také služby Disney+ Hotstar, ESPN+ a Hulu. Jak uvádí Variety, Disney nyní ovládá „více celkových předplatných streamovacích služeb než Netflix“. Za sledovaný měsíc akcie NFLX také vzrostly o skromná 3 % ve srovnání s 13 % u společnosti Disney.

Společnost Disney se zapojila i do reklamního byznysu. Podle serveru Polygon bude od 8. prosince letošního roku „k dispozici verze streamovací služby Disney s reklamami za 7,99 USD měsíčně“. Pozoruhodné je, že ostatní předplatné bez reklam se bude zdražovat, což pro spotřebitele představuje složitý profil.

Podle jiného článku Variety odhaduje společnost Morgan Stanley, že Netflix bude v USA účtovat za tarif s reklamami 10 dolarů měsíčně. To by sice mohlo přinést 7 dolarů měsíčně za každé předplatné v podobě příjmů z reklamy, Netflix však také přichází na trh se zpožděním. Variety také uvádí, že HBO Max, Hulu, Peacock a další poskytují „levnější možnosti s reklamami“.

Zdroj: Netflix

Proč na tom záleží

Odhlédneme-li od reklam, je skutečnost, že Leon snížil rating NFLX na „prodat“, dostatečně významnou událostí. Podle listu Wall Street Journal se analytici obecně snaží z diplomatických důvodů vyhýbat vysloveně pesimistickým názorům. Existují také ekonomické pobídky, aby hodnocení zůstalo alespoň neutrální. Podle WSJ:

„Až třetina ročního platu analytiků může být vázána na přístup k firmám, říká James Valentine, zakladatel školicí a poradenské společnosti AnalystSolutions LLC. Analytici obvykle vydělávají šestimístné částky ročně, ale jejich platy se značně liší podle zkušeností a firmy obchodující s cennými papíry.“

Pokud něco, tak to ještě více zvyšuje váhu snížení ratingu pro akcie NFLX.