Výrobce elektromobilů Rivian (RIVN) v úterý pozdě večer oznámil, že uzavřel velmi důležitou dohodu, v jejímž rámci gigant Volkswagen (VWAGY) investuje miliardy do tohoto kalifornského startupu.
Přestože dohoda do jisté míry rozředí stávající akcionáře Rivianu, celkově je pro společnost nesmírně příznivá. Dohoda s Volkswagenem zajistí, že Rivian bude mít dostatek hotovosti na uvedení menších modelů R2 a R3 s vyššími objemy a otevře pro jeho technologii potenciálně lukrativní nový trh.
Dohoda mezi společnostmi Rivian a Volkswagen
Stručně řečeno, společnosti Rivian a Volkswagen vytvořily společný podnik, který převezme technologii, kterou Rivian vyvíjí pro svůj připravovaný model R2, a přizpůsobí ji pro některé z připravovaných elektromobilů společnosti Volkswagen.
Příštím modelem společnosti Rivian bude středně velké SUV R2, které by mělo být představeno v polovině roku 2026 a jehož základní cena se bude pohybovat kolem 45 000 USD. Zdroj obrázku: Zdroj: Rivian.
Technologie společnosti Rivian je takzvaná „zónová“ architektura, v níž jsou různé „zóny“ elektromobilu propojeny v síti, kterou lze nakonfigurovat tak, aby podporovala mnoho různých typů vozidel v různých cenových relacích. Společnost Rivian tuto architekturu vyvíjí pro své připravované SUV střední velikosti R2, a plánuje ji použít i v dalších modelech, které budou následovat. Nyní ji bude používat i Volkswagen – zpočátku ve vyšších modelech značek Porsche a Audi a později i v levnějších elektromobilech značky VW.
Ale i když dohoda zahrnuje sdílený hardware a software, neznamená to, že výrobky Volkswagen budou jezdit nebo se cítit jako Riviany. Architekturu Rivianu lze naprogramovat tak, aby poskytovala mnoho různých typů zážitků – sportovní vůz Porsche postavený na této architektuře bude vypadat, jezdit a cítit se úplně jinak než některý z off-roadů Rivianu. Sdílená technologie bude stát v pozadí spotřebitelského zážitku, nikoli jeho součástí.
A dohoda nezahrnuje vlastní elektromotory společnosti Rivian ani technologii autonomních vozidel. Ty budou i nadále patřit pouze společnosti Rivian.
Kdy a jak Rivian získá až 5,8 miliardy dolarů od Volkswagenu
Finanční ředitelka společnosti Rivian Claire McDonoughová uvedla, že hodnota transakce je „až 5,8 miliardy dolarů“, což je celková částka, která zahrnuje volitelnou půjčku ve výši 1 miliardy dolarů. Zde je uvedeno, jak budou investice probíhat:
- Společnost Rivian obdržela od společnosti Volkswagen 1 miliardu dolarů, když byla dohoda poprvé oznámena v červnu 2024. Volkswagen tehdy obdržel konvertibilní dluhopis, který se 1. prosince přemění na akcie společnosti Rivian.
- Tento týden Volkswagen v rámci uzavření transakce zaplatí dalších 1,32 miliardy dolarů. To je odměna za duševní vlastnictví, které Rivian licencuje společnému podniku, a také 50% podíl ve společném podniku.
- Volkswagen investuje další 1 miliardu USD nejdříve v červnu 2025, jakmile Rivian dosáhne dvou po sobě jdoucích čtvrtletí hrubého zisku (nebo dvou nepřetržitých čtvrtletí kladného hrubého zisku ve výši alespoň 50 milionů USD). Společnost Rivian má na dosažení tohoto milníku pět let, ale očekává, že se jí to podaří někdy v roce 2025.
- Další miliarda dolarů se očekává v roce 2026, jakmile bude technologie společného podniku úspěšně otestována ve vozidle Volkswagen v zimních podmínkách.
- A konečně Volkswagen investuje dalších 460 milionů dolarů, jakmile bude vyroben první prodejný vůz VW založený na technologii společného podniku, nebo do ledna 2028, podle toho, co nastane dříve.
Rivian má také možnost vzít si od Volkswagenu v říjnu 2026 půjčku ve výši 1 miliardy dolarů. Půjčka by byla zajištěna podílem společnosti Rivian ve společném podniku. Rivian by měl na splácení 10 let, ale až do roku 2029 by nebyl povinen splácet jistinu.
Proč je dohoda s Volkswagenem pro Rivian tak výhodná?
Přestože investice Volkswagenu do společnosti Rivian do jisté míry rozředí stávající akcionáře, nemyslím si, že by to byl velký problém. Vidím přinejmenším tři důvody, proč je to pro společnost Rivian výhodné:
- Dohoda izoluje společnost Rivian od možných poruch na americkém trhu s elektromobily. To je reálná obava v době, kdy se Donald Trump chystá vrátit do úřadu – je velmi pravděpodobné, že současné americké pobídky pro kupce elektrických vozidel budou omezeny nebo zrušeny.
- Za předpokladu, že budou splněny milníky – a ty jsou všechny rozumné – dohoda zajišťuje, že Rivian bude dostávat každoroční příliv hotovosti bez ohledu na to, jak se bude dařit akciím, a bez ohledu na to, co udělá Trumpova administrativa.
- Dohoda otevírá potenciální trh pro tuto technologii i mimo Volkswagen. Pokud se ukáže, že zónová architektura funguje dobře v elektromobilech Volkswagenu, mohly by se další velké světové automobilky snažit získat licenci na tento systém od společného podniku.
Ačkoli společnost Rivian měla k 30. září celkovou likviditu ve výši 8,1 miliardy dolarů, analytici byli znepokojeni rychlostí, s jakou společnost spaluje peníze. Jednoduše řečeno, hotovost, kterou Volkswagen v rámci dohody investuje, zvyšuje pravděpodobnost, že Rivian přežije dostatečně dlouho na to, aby dosáhl udržitelného rozsahu. To by mělo výrazně snížit riziko držení akcií v příštích několika letech.