Je Celsius růstovou akcií, která se vyplatí koupit, když za 6 měsíců klesla o 72 %?

Společnost Celsius představuje vysoce rizikovou hru s vysokým potenciálem zisku v žádané kategorii energetických nápojů.

Kdysi velmi dobře rostoucí akcie Celsius Holdings (CELH) se propadly o 73 % za pouhých šest měsíců. Zisky prudce klesly, ale Celsius pokračuje v získávání podílu na trhu a rozšiřování své produktové řady a globální působnosti. Podívejme se, co je příčinou prudkého výprodeje. Mohla by se tato růstová akcie nyní vyplatit k nákupu pro vaše portfolio?


Celsiův vzestup ke slávě

V roce 2022 společnost Celsius uzavřela distribuční smlouvu se společností PepsiCo (PEP) – a získala tak spolehlivého partnera a cenný přístup na nové koncové trhy. Partnerství pomohlo společnosti Celsius proniknout do pravděpodobně nejžhavějšího segmentu kategorie nealkoholických hotových nápojů (NRTD): energetických nápojů.

Pro ilustraci, jak cenná je tato kategorie, si vezměte, že společnost Monster Beverage (MNST) je hráčem číslo 2 za společností Red Bull. Přesto má tržní kapitalizaci přes 50 miliard dolarů. Pro představu, Coca-Cola (KO) má tržní kapitalizaci 266 miliard dolarů – což znamená, že kdyby byl Monster Beverage součástí Coca-Coly, byl by pravděpodobně druhou nejhodnotnější značkou společnosti (hned po Coca-Cole).

Obavy z dlouhodobých investic do společnosti Coca-Cola vyvolává budoucnost nealkoholických nápojů a džusů s vysokým obsahem cukru pro spotřebitele, kteří dbají na zdraví a mění své chuťové preference. Káva a čaj připravené k pití budou vždy konkurovat cenou a chutí alternativám připraveným na objednávku. Energetické nápoje však splňují všechny požadavky, protože nabízejí kofein a chuť a daří se jim v kategorii hotových nápojů.

Společnost Celsius tuto výhodu rozšířila tím, že uvedla na trh energetické nápoje bez cukru s údajnými zdravotními účinky. Jinými slovy, vyvinula svatý grál mezi hotovými nápoji. Má čtyři kategorie výrobků a desítky příchutí:

  • Vlajkové nápoje Celsius bez cukru jsou prodávány za účelem zrychlení metabolismu a spalování tělesného tuku.
  • Celsius Vibe má méně kofeinu a zaměřuje se na exotičtější chuťové profily.
  • Celsius Essentials jsou určeny pro „fitness nadšence, kteří chtějí zvýšit svůj výkon“ a mají ještě více kofeinu než standardní řada.
  • Celsius On-The-Go práškové tyčinky.

Společnost Celsius odvedla vynikající práci při vytváření nových příchutí, zdokonalování své produktové řady a proměňování tohoto vývoje v měřitelné výsledky. Prodeje a zisky v posledních letech prudce vzrostly díky vyšším maržím, distribučním partnerstvím a globálnímu dosahu, který se rozšířil do Kanady, Velké Británie, Irska, Austrálie, na Nový Zéland a do Francie.

Ve třetím čtvrtletí společnost Celsius oznámila, že má nyní 11,6% podíl na trhu v kategorii energetických nápojů v USA a 12,1% podíl na maloobchodním prodeji ve srovnání s 27,8 % u společnosti Monster a 36,3 % u společnosti Red Bull.

Společnost Celsius vítězí díky spolupráci s firmami jako Costco Wholesale (CO) a Amazon (AMZN). Tržby společnosti Costco se v posledním čtvrtletí zvýšily o 15 %, ale klesly společnostem Sam’s Club a BJ’s Wholesale Club, které vlastní Walmart (WMT). Celkové klubové tržby, které se vztahují k velkoobchodním prodejnám, činily v posledním čtvrtletí 60,5 milionu USD – téměř 23 % celkových tržeb.

Mezitím se tržby společnosti Amazon zvýšily o 21 % na 27 milionů USD – což představuje přibližně 10 % celkových tržeb za čtvrtletí. Je zajímavé, že třetina prodeje společnosti Celsius probíhá prostřednictvím těchto kanálů, a nikoliv běžných obchodů s potravinami, samoobsluh, drogerií, Walmartu, Targetu (TGT), atd.


Poslední čtvrtletí společnosti Celsius bylo nejhorší za poslední roky

Akcie společnosti Celsius se propadly, protože se ukázalo, že její tempo růstu je neudržitelné. Cituji z prezentace společnosti za třetí čtvrtletí: „Za poslední tři roky společnost Celsius zvýšila svůj objem 2,3x více než Red Bull, Monster, Alani a Rockstar dohromady.“. Společnost Celsius dokázala proniknout na velmi žádaný trh a zároveň zvýšit tržby a zisky.

V posledním čtvrtletí však společnost Celsius vykázala nulový zisk na akcii, nižší hrubou marži a 33% pokles tržeb v Severní Americe oproti stejnému čtvrtletí loňského roku. Vedení společnosti viní nižší marže z toho, že její největší distributor zavedl nový program dodavatelského řetězce, takže je důvod se domnívat, že zpomalení bylo nespravedlivě zesíleno. Společnost Celsius však neposkytuje žádné výhledové pokyny, což není zrovna projevem důvěry, že vedení dobře ví, kam podnik směřuje.

Ocenění začíná dávat větší smysl

Problémem společností, jako je Celsius, je to, že cena akcií může divoce kolísat na základě momenta. Když Celsius zdvojnásobí nebo ztrojnásobí tržby během několika málo let, pak může prognóza vyletět parabolicky. Když se však růst zastaví, mohou někteří investoři ocenit společnost Celsius pouze podle toho, jaká je dnes, a ne podle toho, kde by mohla být za několik let.

Výprodej společnosti Celsius byl oprávněný, protože akcie byly pravděpodobně oceněny za dokonalost. Nyní však ocenění společnosti Celsius dává mnohem větší smysl. Jak již bylo zmíněno, společnost Celsius má 12,1% podíl na maloobchodním prodeji energetických nápojů v USA, zatímco Monster má 27,8% podíl. Tržní kapitalizace společnosti Celsius však nyní činí pouhých 6 miliard dolarů – více než osmkrát méně než u společnosti Monster. Společnost Monster je samozřejmě mnohem globálnějším podnikem než Celsius, ale i tak je rozdíl v ocenění značný.

Společnost Celsius také není tak drahá na růstovou akcii. Poměr ceny k zisku je přibližně 36, což není příliš drahé vzhledem k tomu, že poslední čtvrtletí nepřineslo žádný zisk. Poměr ceny k tržbám činí pouhých 4,4 – což je nejnižší hodnota za poslední čtyři roky.

Celsius s sebou nese stále spoustu rizik, která stojí za zvážení

Společnost Celsius se nachází v nejistém bodě. V minulých letech Celsius přebíral podíl na trhu a byl novým nastupujícím hráčem v kategorii energetických nápojů. Nyní se společnost Celsius pevně usadila na třetím místě a má mnohem více co ztratit. I když společnost Celsius neroste tak rychle, investoři budou očekávat, že přinejmenším obhájí svůj stávající podíl na trhu.

Cena akcií bude pravděpodobně i nadále velmi volatilní na základě krátkodobých výsledků. Další špatné čtvrtletí by mohlo zpochybnit investiční teze a podnítit další výprodej. Dobré čtvrtletí by mohlo naznačit, že uklouznutí bylo dočasné a společnost Celsius se vrací k růstu.

Většina investorů může v tuto chvíli preferovat vyčkávací přístup ke společnosti Celsius. Investoři, kteří jsou tolerantní k riziku, se však možná budou chtít podívat blíže, vzhledem k tomu, že ocenění je nejlepší za poslední roky.

Dlouhodobý úspěch společnosti Celsius bude nakonec záviset na tom, jak spotřebitelé přijmou její výrobky a zda se společnosti Celsius podaří přeměnit jednorázové kupující na stálé zákazníky. (Pro zajímavost, vyzkoušel jsem Celsius, Monster a Red Bull a myslím si, že Celsius má zdaleka nejlepší produktovou řadu).

Pokud vážně uvažujete o investici do společnosti Celsius, možná byste měli zvážit vyzkoušení výrobku, porovnat ho s alternativami a podívat se, jak jsou nápoje společnosti Celsius prodávány ve srovnání s konkurencí.