Rozdělení akcií bylo letos velmi aktuálním tématem. V době poklesu trhu způsobeného ekonomickou nejistotou investoři zoufale hledají dobré zprávy, a rozdělení akcií s předstihem má býčí dopad. Konkrétně je rozdělení akcií nutné až po výrazném zvýšení ceny akcií, což samo o sobě obecně svědčí o silném základním podnikání.
V návaznosti na to zvýšil analytik společnosti Cowen & Co. John Blackledge koncem července, zhruba dva měsíce poté, co společnost dokončila rozdělení akcií v poměru 20:1, cílovou cenu pro Amazon (AMZN) na 215 USD. To představuje 112% nárůst oproti 52týdennímu minimu a 70% nárůst oproti současné ceně.
Společnost Amazon se letos potýká s rostoucími náklady a tento nepříznivý faktor se ještě zesílil, protože spotřebitelé v reakci na vysokou inflaci omezili diskreční nákupy. V důsledku toho se růst tržeb Amazonu zpomalil na jednociferné číslo a v prvním a druhém čtvrtletí vykázal ztrátu podle obecně uznávaných účetních zásad (GAAP). Dlouhodobá investiční teze však zůstává nedotčena a akcie se obchodují za 2,6násobek tržeb – což je výhodná cena ve srovnání s pětiletým průměrem 3,8násobku tržeb – a tato rozdělená akcie je výzvou k nákupu.
Zdroj: Getty Images
Zde je důvod.
Amazon je nejoblíbenějším tržištěm pro elektronické obchodování
Podle společnosti eMarketer se očekává, že celosvětové tržby z elektronického obchodování porostou o 10,6 % ročně a do roku 2025 dosáhnou 7,4 bilionu dolarů a Amazon má lepší předpoklady z tohoto trendu těžit než většina jeho konkurentů. Provozuje nejoblíbenější online tržiště na světě, které měsíčně navštíví téměř dvakrát více lidí než další nejbližší konkurent. A v loňském roce realizoval více než 40 % maloobchodních prodejů v USA, což je více než dalších 14 konkurentů dohromady.
Tato dominance vychází z autority a rozsahu značky. Značka Amazon je synonymem pro pohodlí a její členský program Prime – který zahrnuje výhody, jako je doprava zdarma a přístup k prémiovému streamovanému obsahu – je pro zákazníky ještě výhodnější. Na druhé straně jeho rozsáhlá logistická síť značně zjednodušuje plnění pro obchodníky, což zvyšuje síťové efekty vytvořené jeho tržištěm.
Do budoucna by tyto konkurenční výhody měly zajistit růst maloobchodního podnikání společnosti Amazon.
Zdroj: Getty Images
Amazon je lídrem v inovacích v oblasti cloud computingu
Podle společnosti Grand View Research se očekává, že tržby z cloud computingu porostou do roku 2030 o 15,7 % ročně na 1,6 bilionu dolarů, a Amazon má dobrou pozici, aby tuto příležitost využil. Ve druhém čtvrtletí získala společnost Amazon Web Services (AWS) 34% podíl na trhu služeb cloudové infrastruktury, což je nárůst oproti 31 % v předchozím roce. V kontextu toho má AWS větší podíl na trhu než Microsoft Azure a Google Cloud společnosti Alphabet dohromady.
Důležitější je, že společnost AWS pravděpodobně v dohledné době neztratí svůj náskok. Výzkumná společnost Gartner v loňském roce opět uznala AWS jako lídra v oblasti cloudové infrastruktury a platformových služeb a uvedla, že má „podstatně větší podíl na myšlení“ než kterýkoli jiný dodavatel díky své pozici lídra v oblasti inovací. Na základě toho AWS nabízí více služeb (a více funkcí v rámci těchto služeb) než kterákoli jiná společnost zabývající se cloud computingem a údaje společnosti Okta naznačují, že AWS má šestkrát více zákazníků než její nejbližší konkurent, Microsoft Azure.
Zdroj: Shutterstock
To má pro Amazon z dlouhodobého hlediska velké důsledky. Jeho cloudové podnikání dosahuje trvale provozní marže kolem 30 %, zatímco ostatní segmenty jen zřídka dosahují společné provozní marže vyšší než 5 %. To znamená, že Amazon by měl být stále ziskovější, protože AWS tvoří větší procento celkových příjmů.
Amazon získává podíl v digitální reklamě
Podle společnosti eMarketer porostou výdaje na digitální reklamu v USA do roku 2026 o 10,5 % ročně na 315 miliard dolarů a Amazon se rychle prosazuje. Jeho tržiště a platforma Fire TV se staly cenným marketingovým místem pro značky jednoduše proto, že jsou u spotřebitelů tak oblíbené. Díky tomu Amazon v roce 2021 získal 11,6 % výdajů na digitální reklamu v USA, přičemž v roce 2019 to bylo 7,8 %. A podle společnosti eMarketer by toto číslo mohlo do roku 2023 dosáhnout 14,6 %.
Dlouhodobé důsledky jsou zde podobné jako v případě cloud computingu. Společnost Amazon nezveřejňuje provozní marži svých reklamních aktivit, ale reklamní aktivity společnosti Google dosáhly v posledním čtvrtletí provozní marže 39 %, takže reklamní aktivity společnosti Amazon se budou pravděpodobně pohybovat někde v tomto rozmezí. To znamená, že společnost je připravena být v příštích letech ziskovější.
Zdroj: Aboutamazon.eu
Shrneme-li to, Amazon těží ze silné konkurenční pozice na třech rychle rostoucích trzích, z nichž dva by měly urychlit jeho celkovou ziskovost, a vzhledem k tomu, že se akcie obchodují se značnou slevou oproti historickému ocenění, je nyní skvělá doba pro nákup této růstové akcie.