Vůz Ferrari za téměř 4 miliony dolarů by měl zvýšit hodnotu akcií

Ferrari je synonymem pro červenou barvu „rosso corsa“ na svých superautech – a právě teď vidí červeně i investoři do Ferrari. Po nedávném poklesu se však akcie možná chystají znovu vzrůst.

Na první pohled se akciím italské automobilky, které v roce 2024 vzrostly o téměř 28 %, daří dobře, zejména ve srovnání s ostatními výrobci luxusního zboží a špičkových automobilů. Akcie společností LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton a Kering, vlastníka značky Gucci, klesly o 21 %, resp. 45 %, zatímco akcie skupiny Mercedes-Benz klesly o 21 %, protože jejich prodeje táhnou slabé spotřebitelské výdaje v Číně.

Ferrari však od konce srpna kleslo o 13 % a je na místě se ptát, zda podobné potíže nezastihly i tuto společnost. Investoři se nemusí obávat – Ferrari stále vítězí nad kožichy a parfémy. Se svými vozy za miliony dolarů spojuje automobilismus a luxus způsobem, díky němuž se ostatní cítí být na dně trhu, a její expozice vůči slábnoucí čínské ekonomice je omezenější. Navíc nejnovější vůz F80 za 3,8 milionu dolarů, který maranellská společnost představila, má přinést výrazné zvýšení zisku, což by mohlo pomoci akciím Ferrari posílit o 30 %.

Zdroj: Getty Images

Úspěch Ferrari začíná tam, kde prodává auta. Čína, Tchaj-wan a Hongkong se na dodávkách Ferrari za prvních devět měsíců roku 2024 podílely pouhými 8 % – u Mercedesu to bylo 35 %. To znamená, že i když dodávky Ferrari do Číny letos klesly o 22 %, jednociferný růst v ostatních regionech vedl k růstu zisků.

Nedostatečná expozice má své důvody. Ferrari se domnívá, že potenciální kupci v Číně stále potřebují „více času, aby poznali a seznámili se s naší značkou“, říká v rozhovoru pro Barron’s šéf marketingu a obchodu Enrico Galliera . Dodává, že vzhledem k vysoké míře zdanění luxusního zboží bylo těžké srovnávat Čínu s jinými trhy. Peking v roce 2016 zavedl 10% daň na superauta a v říjnu jeho ministerstvo obchodu uvedlo, že zvažuje zvýšení cel na některá dovážená vozidla.

Stojí za zmínku, že 85 let stará společnost vstoupila na čínský trh v roce 1992. Ve stejném roce LVMH otevřela svůj první butik v Pekingu – a region obsahující Čínu se stal největším trhem francouzského konglomerátu, který tvoří více než 30 % jeho příjmů.

Maranello si však vždy dávalo pozor, aby tuto oblast nezaplavilo svým zbožím. Zakladatel Enzo Ferrari často sliboval, že „vždy dodá o jedno auto méně, než trh požaduje“, což odráží přísnou kontrolu dodávek, která pomohla udržet pověst značky. „To, co děláme v Číně, je víceméně stejné jako na jiných trzích. Nikdy nechceme obrovský příliv vozů, pokud prostě není poptávka,“ říká Galliera.

Připouští, že existuje možnost, že se požehnání nízké expozice v Číně změní v prokletí. Peking představil řadu stimulačních opatření ve snaze podpořit růst a je možné, že přijdou další. Pokud to způsobí, že se čínská ekonomika opět rozhoří, mohla by nedostatečná přítomnost Ferrari v této zemi způsobit, že bude zaostávat za svými kolegy.

Další překážkou by mohlo být ocenění. Akcie dosahují 48násobku budoucích zisků, což je více než u jejich oslabených konkurentů, ačkoli v říjnu byla tato hodnota až 51,5násobku. Akcie v listopadu klesly navzdory lepšímu výsledku za třetí čtvrtletí: investoři jsou tak zvyklí na lepší výsledky, že očekávali zvýšení prognózy na konci roku. Akcie se nyní obchodují za ocenění, které měly ještě v únoru.

Nový model, který se objevuje jednou za generaci, však znamená, že takové poklesy jsou příležitostí k nákupu. Ferrari představilo model F80 v říjnu. To by mělo akciím pomoci udržet si náskok i v případě, že se čínské spotřebitelské výdaje zotaví.

Zdroj: Getty Images

F80 je všechno, jen ne skromný kombík. Dosahuje maximální rychlosti téměř 220 mil za hodinu a z nuly na 125 mil za hodinu zrychlí za méně než šest sekund. Jeho motor využívá technologie používané ve Formuli 1.

Měl by zaujmout investory i automobilové fanatiky. Ferrari již naplnilo objednávkovou knihu na všech 799 vozů F80 a má je začít dodávat koncem příštího roku, kdy se prodeje modelu za téměř 4 miliony dolarů začnou objevovat ve výkazech zisků. Analytici očekávají, že zisk na akcii v roce 2025 vzroste o 10 % na 8,89 eura (9,34 USD).

Jak velký nárůst to bude, závisí na marži modelu F80, která by podle Galliera měla být „špičkou v nabídce“ mezi vozy Ferrari.

Také Wall Street je optimistická. Anthony Dick, který pokrývá automobilový sektor pro pařížskou privátní banku a správce aktiv ODDO BHF, řekl Barron’s, že marže na F80 budou pravděpodobně tak vysoké, že by mohly tvořit 2 % prodaných kusů, ale 20 % veškerého zisku.

Ferrari N.V. (RACE)


Horká poptávka po superautomobilu ukazuje „nejlepší cenovou sílu Ferrari ve své třídě“, vypovídá o prestiži značky a loajální zákaznické základně a signalizuje, že se bude vyhýbat zpomalení, které trápí ostatní výrobce automobilů a luxusního zboží, říká. Od představení modelu F80 zvýšil Dick, který akcie hodnotí jako „Buy“, cílovou cenu pro akcie kótované na italském trhu na 475 EUR ze 445 EUR, což znamená, že by mohly vzrůst o 15 % ze současných úrovní.

Není sám. Polovina analytiků, kteří se akciemi zabývají, je hodnotí na Buy a jen 8 % je má na Sell, a to i přes letošní rally. Někteří mají ještě vyšší cílové ceny – největší býk na Wall Street, Michael Binetti z Evercore ISI, tvrdí, že by akcie Ferrari kótované na burze v USA mohly díky modelu F80 vyskočit o 30 % na 565 USD.

Za téměř 4 miliony dolarů může být vlastnictví tohoto superauta nesplnitelným snem. Nákup akcií Ferrari by mohl být dalším nejlepším řešením.