Stejně jako nápoje s kofeinem, které prodává, i společnost Dutch Bros (BROS) odvedla skvělou práci při oživování portfolií investorů. Od začátku listopadu vzrostly akcie tohoto kavárenského řetězce o 57 %, což bylo způsobeno obnoveným optimismem na trhu.
V poslední době si tato akcie z oblasti spotřebitelské diskrece mírně oddechla. A aktuálně se obchoduje 31 % pod svým historickým maximem z listopadu 2021. Pokud se chystáte nakoupit pokles, musíte o Dutch Bros. vědět tyto tři věci.
1. Růst
V tříměsíčním období, které skončilo 30. září, zaznamenala společnost Dutch Bros meziroční skok tržeb o 28 %. To bylo částečně podpořeno nárůstem tržeb ve stejných prodejnách o 2,7 %. Hlavně to však bylo způsobeno tím, že společnost během čtvrtletí otevřela 38 nových čistých prodejen, přičemž plánuje, že do roku 2024 otevře 150 provozoven za 12 měsíců.
Rozšiřování fyzické působnosti je klíčovou strategií růstu společnosti Dutch Bros. Společnost dnes provozuje 950 prodejen, což je více než dvojnásobek oproti konci roku 2020. Výkonný tým si však výslovně stanovil cíl mít v příštích 10 až 15 letech otevřeno 4 000 provozoven. To by znamenalo více než čtyřnásobný nárůst počtu prodejen.
Každá provozovna generuje v průměru 2 miliony dolarů ročního objemu prodeje. Kromě toho ve třetím čtvrtletí vykázala marži, která měří provozní ziskovost každé provozovny, ve výši téměř 30 %. Je logické, proč chce vedení rychle růst.
2. Tržní Příkop
Pokud chtějí investoři vlastnit podniky po mnoho let, je velmi důležité najít společnosti s ekonomickým příkopem. Podniky s trvalými konkurenčními výhodami mají schopnost bránit své území před konkurenty v odvětví a novými účastníky trhu. To je znakem vysoce kvalitní společnosti.
S celkovými tržbami za 3. čtvrtletí ve výši 338 milionů dolarů a méně než 1 000 provozovnami je Dutch Bros v celkovém restauračním sektoru malá. Dovolím si tvrdit, že si podnik nevytvořil příkop, alespoň zatím ne.
Úspěšné restaurační řetězce mají v tomto odvětví silnou značku. Přímý konkurent Starbucks (SBUX), který existuje již více než 50 let, má jen v USA téměř 17 000 prodejen a vyvinul špičkovou digitální platformu. Navíc má cenové výhody, které mohou být také klíčovou součástí příkopů restaurací.
Ano, Dutch Bros rychle roste. Může však investor s jistotou říci, že tato společnost má ve srovnání se Starbucksem silné konkurenční stránky? To si nemyslím, protože ta má celosvětově uznávanou značku s obrovskými výhodami z rozsahu.
Společnost Dutch Bros by si časem mohla vytvořit ekonomický příkop. Ale zatím tam není, a to zvyšuje riziko investiční teze.
3. Ocenění
Po obrovském růstu akcií v posledních několika týdnech se stále obchodují 31 % pod svým historickým maximem. Investoři se však zdají být ohledně společnosti velmi optimističtí, zejména po poslední finanční aktualizaci.
V důsledku toho se ocenění ještě více natáhlo. Akcie lze koupit za forwardový poměr ceny k zisku (P/E) ve výši 116. Ten se opírá o přesvědčení, že Dutch Bros bezchybně provede svou růstovou strategii a dostane se na 4 000 prodejen v časovém horizontu stanoveném vedením, což snad povede k rychle rostoucímu základu zisku. V takových situacích je obtížné investovat, vzhledem k množství nejistoty, která se dívá do budoucna.
Abychom však byli spravedliví, společnost je stále na začátku své trajektorie, takže další násobek ocenění by mohl být užitečný. Na základě poměru ceny k tržbám (P/S) se akcie obchodují s 32% prémií oproti Starbucks. Některým investorům by tento poměr mohl připadat rozumnější než forwardový násobek P/E.
Myslím si však, že konečný úspěch společnosti Dutch Bros není předem daný, takže nákup akcií nemohu doporučit.