Od své primární veřejné nabídky akcií v květnu 2019 se společnost Uber (UBER) se svými investory projíždí po hrbolatých cestách. V prvních devíti měsících letošního roku to vypadalo vesele, ale v době psaní tohoto článku se akcie obchodují 28 % pod svým říjnovým historickým maximem.
Představuje tento současný propad z akcií společnosti poskytující dopravu jako službu neuvěřitelnou příležitost k nákupu před koncem roku 2024? Zde je to, co by investoři měli vědět.
Nedávný vývoj
Posledních několik měsíců, tedy období, kdy akcie zaznamenaly tlak na pokles, přineslo několik důležitých událostí, které se týkají společnosti Uber. Dne 10. října uspořádala společnost Tesla (TSLA) velmi očekávanou akci týkající se robotických taxíků, na které její zakladatel a generální ředitel Elon Musk uvedl, že by tato firma mohla v příštím roce přinést bezobslužné řízení do Texasu a Kalifornie. Akcie Uberu následující den vzrostly, ale říjen zakončily poklesem o 17 % oproti dni po akci Tesla.
Negativní nálada pokračovala i poté, co Uber zveřejnil své finanční výsledky za 3. čtvrtletí 2024. Za tříměsíční období, které skončilo 30. září, vykázala lepší než očekávaná čísla. Společnost totiž překonala očekávání analytiků, když zaznamenala tržby ve výši 11,2 miliardy USD a zisk na akcii 1,20 USD.
Akcie však po oznámení klesly o 9 %. Trh byl možná zklamán slabší projekcí hrubých rezervací.
S přibývajícím počtem cestujících, kteří chtějí někam jet, se aplikace Uber stává pro řidiče cennější. Platí to i naopak. V důsledku toho se hodnota, kterou získávají všechny zúčastněné strany, zvyšuje s tím, jak se platforma zvětšuje.
Tyto síťové efekty mají velký vliv na konkurenční postavení společnosti Uber. Pokud se však nakonec plně autonomní řízení stane běžnou záležitostí, mohlo by to zasadit ránu celému obchodnímu modelu společnosti Uber. Podniky, které vlastní software, jako je Tesla nebo Waymo společnosti Alphabet (GOOG) (GOOGL), by mohly spustit vlastní aplikace pro hromadnou dopravu, které by obcházely Uber. Bez ohledu na to, jaký je váš názor na budoucnost této technologie, je to hrozba, na kterou si býci Uberu musí dávat pozor.
Nicméně pomáhá, že Uber vykazuje hvězdnou ziskovost, což je jasný důkaz toho, že dosáhl určité úrovně rozsahu, která mu umožňuje lépe využívat hlavní náklady, jako je vývoj produktů a prodej a marketing. Provozní zisk se ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšil o 169 % na 1,1 miliardy dolarů.
Další klíčovou součástí tohoto příběhu je růst. Za posledních pět let, mezi 3. čtvrtletím 2019 a 3. čtvrtletím 2024, se příjmy Uberu zvýšily o 193 % a měsíční základna aktivních uživatelů se za tu dobu rozšířila o 56 %. Vedení společnosti se domnívá, že dlouhodobá příležitost je obrovská, protože potenciál expanze spočívá nejen ve zvýšení povědomí o značce v hlavních činnostech v oblasti mobility a doručování, ale také v oblastech, jako je firemní cestování a reklama. To ponechává dostatek prostoru pro další zvyšování tržeb v průběhu času.
Ocenění společnosti Uber
Investoři by mohli ocenit příznivé vlastnosti společnosti Uber, a to i s ohledem na neznámý dopad toho, jak se projeví technologie samořízení. Investoři musí jasně vidět současnost, více než se snažit přesně předpovídat, co by mohla přinést budoucnost. Uber je ziskový a rostoucí podnik se silnými konkurenčními stránkami.
Aby však bylo možné akcie koupit, musí být jejich ocenění přesvědčivé. Akcie se v současnosti obchodují s forwardovým poměrem P/E ve výši 22,2. Podle mého názoru se jedná o velmi rozumné ocenění společnosti Uber. Pro srovnání, je o něco levnější než násobek 22,5 u indexu S&P 500. Myslím, že je to snadný argument, když se řekne, že Uber je mnohem lepší než průměrná firma v tomto širokém indexu.
Investoři by mohli zvážit nákup akcií Uberu dříve, než se kalendář překlopí do roku 2025.