Společnost Lululemon Athletica (LULU) se vyšvihla nahoru a úspěšně si vydobyla místo v konkurenčním oděvním sektoru. Její akcie se staly velkým vítězem a za posledních deset let (k 12. prosinci) vzrostly o 672 %, což je nárůst, který překonává široký index S&P 500.
Akcie této společnosti zaměřené na spotřební zboží nedávno získaly podporu poté, co vedení společnosti oznámilo lepší než očekávané finanční výsledky za třetí čtvrtletí. Akcie se však stále obchodují 23 % pod svým historickým maximem.
Možná byste měli zvážit přidání pozice v Lululemon. Nejdříve si však udělejte čas a zjistěte si tyto tři věci.
1. Je to prémiová značka
Díky důrazu na vysoce kvalitní tkaniny a inovativní designy a díky tomu, že se společnost Lululemon staví do pozice lídra v kategorii athleisure, se stala prémiovou značkou v oboru. To je klíčová součást její strategie, jak se odlišit od masových konkurentů. Výrobky společnosti jsou dražší než například výrobky nabízené společností Nike (NKE), což jí pomáhá zaměřit se na bohatší demografickou skupinu.
Výsledkem je působivá ziskovost. V posledních pěti letech dosahovala hrubá marže společnosti Lululemon v průměru skvělých 56,9 %. To je mnohem více než těžká váha v oboru Nike, ale také více než oblíbená společnost Apple (AAPL).
2. Problémy v USA
Mezinárodnímu podnikání společnosti Lululemon se daří. V posledním fiskálním čtvrtletí prodeje na zahraničních trzích meziročně vyskočily o 33 %. Není překvapením, že velkým motorem růstu je Čína, kde tržby vzrostly o 39 %.
Vzhledem k tomu, že společnost má v druhé největší ekonomice světa pouze 138 obchodů ve srovnání s 373 obchody v USA, je zřejmé, že v Číně existuje potenciál pro rychlou expanzi v příštích letech.
Většina obchodů společnosti však pochází z USA, které patří do segmentu Americas. Tržby v této oblasti, která zahrnuje i výsledky z Kanady a Mexika, vzrostly ve třetím čtvrtletí jen o 2 %. Tržby v prodejnách se naopak snížily o 2 %.
„Spojené státy dosáhly celkově výsledků v souladu s naším očekáváním pro třetí čtvrtletí,“ uvedla finanční ředitelka Meghan Franková v rámci hovoru k výsledkům. Podle generálního ředitele Calvina McDonalda se společnost Lululemon v zájmu zvýšení výkonnosti v USA zaměřuje na „zvýšení penetrace sezónních novinek v rámci našeho sortimentu“ a také na „honbu za aktualizovanými barvami, potisky a vzory, abychom hostům poskytli více možností“.
Extrémně konkurenční povaha tohoto odvětví neusnadňuje situaci; vedení se musí neustále snažit zjistit nejen to, jaké styly, vzory a barvy budou zákazníci chtít s předstihem, ale také správné množství zásob, které pomáhá udržet image značky. To je vždycky výzva.
Postupem času se však podniku daří plnit své úkoly. Její očekávané tržby ve fiskálním roce 2024 ve výši přibližně 10,5 miliardy dolarů by byly o 163 % vyšší než před pěti lety. Když to přiblížíme, růst je stále velmi důležitou součástí skládačky.
3. Kapitálová alokace
Lululemon je velmi ziskový podnik, zejména na hotovostní bázi. Za tři čtvrtletí fiskálního roku 2024 společnost vygenerovala 417 milionů USD volného peněžního toku. To jsou peníze, které podniku zbývají poté, co investuje do iniciativ, jako je vylepšení dodavatelského řetězce nebo rozvoj prodejen, aby podpořil růst.
Společnost nevyplácí dividendu. Vedení společnosti se však v posledních čtvrtletích zaměřilo na značný zpětný odkup akcií. Za posledních devět měsíců Lululemon utratil 1,3 miliardy dolarů za zpětný odkup svých akcií, přičemž právě přibyla nová autorizace ve výši 1 miliardy dolarů. To následně přispělo k tomu, že aktuální počet akcií je o více než 3 % nižší než před rokem.
Investoři by tento krok měli ocenit, protože ukazuje na schopnost managementu přijímat správná rozhodnutí o alokaci kapitálu, když si to tržní podmínky vyžadují. Akcie dosáhly v prosinci loňského roku historického maxima, poté se propadly o 23 %. Management toho pravděpodobně pod vlivem levnějšího ocenění využil ve prospěch akcionářů.
Pokud máte Lululemon na svém seznamu sledovaných akcií, nyní chápete prémiový status značky, problémy s domácím růstem a alokaci kapitálu ze strany managementu. Podle mého názoru pozitivní faktory převažují nad negativními, takže akcie by měla být právě teď zvažována jako doplněk vašeho portfolia.