Čínská společnost Minieye Technology, která se zabývá autonomním řízením a za níž stojí generální ředitel společnosti Alibaba Eddy Wu Yongming, nedávno podala žádost o vstup na hongkongskou burzu. Tímto rozhodnutím se zařadila mezi rostoucí počet pevninských technologických firem, které se snaží vstoupit na burzu.
Společnost před předložením prospektu pro IPO 27. května prošla nejméně 17 koly získávání finančních prostředků. Podle časopisu International Financial Review chce společnost nashromáždit 150 milionů dolarů. Přestože firma zatím nezveřejnila cílovou hodnotu, tvrdí, že v době vstupu na burzu překročila potřebnou tržní kapitalizaci 4 miliardy hongkongských dolarů (512 milionů USD).
Mezi významné podporovatele patří Eddy Wu, spoluzakladatel společnosti Alibaba a majitel SCMP. Prospekt odhaluje, že Wu vlastní 2,3 % akcií společnosti poté, co v roce 2019 převedl akcie v hodnotě 30,6 milionu jüanů (4,2 milionu USD). Bylo to čtyři roky poté, co provedl andělskou investici ve výši 4,5 milionu jüanů.
Společnost Minieye založil v roce 2014 podnikatel Liu Guoqing – držitel doktorátu z počítačových věd z Nanyang Technological University v Singapuru – a poskytla 29 výrobcům automobilů řešení autonomního řízení na úrovni 2, což znamená, že systémy zvládnou řízení a zrychlení, ale vyžadují bdělost řidiče, podobně jako Autopilot společnosti Tesla.
V loňském roce společnost prodala více než 780 milionů svých řešení pro inteligentní řízení a dosáhla příjmů ve výši 476 milionů jüanů. Toto číslo ukazuje na složenou roční míru růstu 64,9 % za poslední tři roky. Předchozí tržby v letech 2022 a 2021 činily 279 milionů jüanů a 175 milionů jüanů.
Navzdory tomuto stabilnímu růstu příjmů se společnost i přes desetileté působení zatím nedostala do fáze, kdy by dosahovala zisku. Ztráty v roce 2021 činily 139 milionů jüanů, což ukazuje na mírné zlepšení oproti ztrátám ve výši 221 milionů jüanů a 207 milionů jüanů realizovaným v roce 2022, respektive 2021.
Zajímavé je, že společnost snížila výdaje na výzkum a vývoj v poměru k tržbám, protože se připravuje na vstup na burzu. Loňských 150 milionů jüanů vynaložených na výzkum a vývoj znamenalo osmiprocentní nárůst oproti předchozím 139 milionům jüanů, ale oproti 49,9 % v roce 2022 klesl jejich podíl na tržbách na 31,5 %. Ještě v roce 2021 činily její výdaje na výzkum a vývoj 82,2 milionu jüanů, tedy 46,9 procenta příjmů.
Obliba Hongkongu jako země, kam míří firmy zabývající se autonomním řízením se sídlem na pevnině a usilující o průnik na mezinárodní trhy, neustále roste. iMotion Automotive Technology, sídlící v Su-čou na západě Šanghaje, byla první čínskou společností zabývající se automatizovaným řízením, která se v prosinci dostala na hongkongskou burzu.
Od té doby několik dalších firem, které se nacházejí na největším světovém trhu s automobily, jako například společnost Horizon Robotics se sídlem v Pekingu, výrobce čipů Black Sesame Technologies a společnost Zongmu Technology se sídlem v Šanghaji, zvažuje přesun na jih pro své nadcházející primární veřejné nabídky akcií.
Firemní sponzoři společnosti Minieye mají diverzifikované portfolio a patří mezi ně investiční instituce jako Beijing Siwei Management, Shenzhen Zeyi a China International Capital. Příliv těchto institucionálních investorů je signálem důvěry a klíčovým faktorem, který podporuje růst společnosti. Jejich účast je rovněž považována za klíčovou pro zvýšení důvěryhodnosti společnosti a jejího postavení v účinné konkurenci, jakmile vstoupí na burzu.
V neposlední řadě je rozhodnutí společnosti Minieye vstoupit na burzu a optimismus jejích investorů signálem rostoucí důvěry v technologii autonomního řízení. Je to jasný názor, že budoucnost automobilového průmyslu bude pravděpodobně automatizovaná. Vzhledem k tomu, že v loňském roce se prodalo více než 780 milionů kusů jeho řešení pro inteligentní řízení, lze předpokládat vysokou poptávku po těchto technologiích. Vzhledem k tomu, že vstup na hongkongskou burzu napomáhá přístupu na mezinárodní trh, lze jen předpokládat širší dosah takových řešení.