Odejít ze zaměstnání a založit malý podnik může být jedno z největších – a nejděsivějších – rozhodnutí, které kdy uděláte.
Ale pokud jste Jim Koch, zakladatel a předseda představenstva společnosti Boston Beer Company, může to být stejně jednoduché jako rozhodnutí být šťastný. Když Koch v roce 1984 uvedl na trh značku piva Samuel Adams, byl 34letým absolventem Harvardu, který opustil práci konzultanta s šestimístným platem a začal vařit pivo v rodinné kuchyni podle starého rodinného receptu.
„Pokud jste raději bohatí než šťastní, jste sociopat,“ říká Koch v rozhovoru pro CNBC Make It. „A já jsem sociopat nebyl. Vybral jsem si štěstí.“
Dnes má Koch čisté jmění ve výši 1,5 miliardy dolarů a jeho společnost dosahuje ročního obratu přes 2 miliardy dolarů. Před 38 lety však bývalý zaměstnanec Boston Consulting Group jen doufal, že si jako malý řemeslný pivovar vybojuje místo na trhu s pivem, jemuž dominují obrovské konglomeráty, z nichž většina sídlí v zámoří.
Opustit dobře placenou práci a chopit se této šance byl obrovský hazard, ale Koch říká, že to tak nevnímal. Koch říká, že při své poradenské činnosti často říkal klientům, aby při rozhodování, zda spustit nový podnik nebo produkt, zvážili jednu otázku: „Je váš produkt lepší nebo levnější než alternativy? Pokud to není ani jedno, nemáte důvod k existenci.“
Nejednou si prý kladl stejnou otázku. Podle názoru jeho otce bylo založení malého pivovaru „ten nejhloupější nápad, jaký kdy slyšel“, jak Koch dříve řekl televizi CNBC. Nyní Koch říká, že si byl svým plánem jistý z jednoho prostého důvodu: Větší pivovary v té době prodávaly nekvalitní produkt. Jednoduše řečeno, měl pocit, že dokáže uvařit lepší pivo.
Zdroj: Getty Images
„Základní myšlenka zněla: ‚Mohu uvařit nejlepší sklenici piva, která je k dispozici pijákům piva ve Spojených státech. Musí pro to existovat trh,“ říká.
Koch říká, že jeho původní podnikatelský plán byl pět let rozvíjet Sam Adams tak, aby vyráběl 5 000 sudů piva ročně, což podle něj představovalo „1/40 000 tehdejšího amerického trhu s pivem“. Podle jeho výpočtů by společnost ročně vydělala 1,2 milionu dolarů.
To mu stačilo: Slušné živobytí z vaření piva, na které by byl hrdý, by mu stálo za to, aby obětoval velkou část svého ročního příjmu, říká.
„Mohl bych si platit 75 000 dolarů ročně, což je v dnešních dolarech asi 150 000 dolarů,“ říká Koch. „A byl bych šťastný… Byl jsem dost chytrý na to, abych věděl, že kdybych si měl vybrat mezi bohatstvím a štěstím, vždycky bych si vybral štěstí.“
Nakonec Sam Adams překonal své finanční cíle a pomohl odstartovat revoluci řemeslného piva v USA. Dnes Boston Beer vlastní několik značek, včetně Dogfish Head a Truly seltzer, které ročně vyprodukují 8,5 milionu sudů nápojů pro dospělé a generují miliardové tržby.
S růstem společnosti se zvýšila i Kochova odměna. V roce 2021 obdržel jako předseda představenstva společnosti Boston Beer celkem 463 332 dolarů, jak vyplývá z dubnového prohlášení o zmocnění podaného americkému Výboru pro cenné papíry. Koch také vlastní 18,5% podíl ve společnosti, která se k úternímu odpoledni pyšní tržní hodnotou 4,04 miliardy dolarů.
Zdroj: Getty Images
Mohlo by se zdát, že získal to nejlepší z obou světů, ale předseda představenstva společnosti Boston Beer říká, že by byl ještě šťastnější, kdyby se naplnila jeho původní vize menšího Sam Adamsu – regionálního pivovaru s pouhou hrstkou zaměstnanců.
Například: Vzhledem k tomu, že Boston Beer je společnost s mnohamiliardovým obratem, Koch říká, že cestuje mnohem více, než by chtěl. V roce 2019, posledním celém roce před pandemií Covid-19, podle svých slov podnikl zhruba 190 pracovních letů. „Čtyři lety týdně,“ říká. „Jsem hodně pryč a cestování je náročné.“
Je to těžká otázka, na kterou je těžké odpovědět, a Koch říká, že s ní stále zápasí.
„Jsem díky tomuto úspěchu šťastnější, než kdyby se vše vyvíjelo podle mých představ?“ ptá se. „Je to takový hod mincí.“