Jsou to soupeři na největší basketbalové scéně. Ale pokud jde o tequilu, jsou přátelé.
Značka Cincoro, kterou založilo pět majitelů týmů Národní basketbalové asociace, včetně člena Síně slávy Michaela Jordana, ve středu oznámila novou směs své oceňované tequily. Cincoro Gold, zaměřená na luxusní trh, bude v říjnu k dostání v omezeném množství a bude se prodávat za 349,99 USD za láhev. Jedná se o pátou směs značky Cincoro.
Sám Jordan neslibuje nic menšího než „nejlepší tequilu na světě“ – silná slova od muže často označovaného za nejlepšího basketbalistu světa.
„I když je na trhu s tequilami přeplněno, jsme tvrdými konkurenty a naše portfolio odráží naši vášeň a odhodlání vyrábět skutečně lahodné a výjimečné výrazy,“ uvedl majitel Charlotte Hornets pro CNBC.
V tomto podniku se k němu připojili majitelka Los Angeles Lakers Jeannie Bussová, Wes Edens z vlastnické skupiny Milwaukee Bucks a Wyc Grousbeck a Emilia Fazzalariová z Boston Celtics. Vše se začalo dávat dohromady v roce 2016, kdy Jordan, Bussová, Edens, Fazzalariová a Grousbeck plánovali večeři v New Yorku před zasedáním NBA. Při čekání na svůj stůl majitelé zjistili, že mají společného víc než jen basketbal. Sdíleli také lásku k tequile.
„Bylo to poprvé, co se nás pět sešlo na večeři, a ten večer se stalo něco opravdu výjimečného, protože jsme se sblížili jako přátelé, kteří jsou úhlavními rivaly,“ řekla Fazzalariová. „Začali jsme se bavit o tom, jak moc všichni milujeme tequilu, a uvědomili jsme si, že máme společnou vášeň.“
Zdroj: Getty Images
Jejich diskuse se rozvinula a oni viděli, že se na trhu otevírá prostor. Fazzalariová uvedla, že vyrobili více než 1 000 tequil, než konečně přišli na svůj chuťový profil. Schůzky a ochutnávky byly často naplánovány v době zasedání představenstva NBA.
„Zejména Michael nás naučil, jak pít tequilu. Naučil nás popíjet tequilu,“ řekla. „Naučil nás, že ji rád pije buď čistou, nebo s jedním velkým ledem a vždy s plátkem pomeranče, a víte, bylo to všechno o chlazení a užívání si okamžiku.“
Za pouhé tři roky se prodalo 1,5 milionu lahví po celé zemi a značka získala 23 ocenění v akreditovaných soutěžích destilátů. Fazzalariová uvedla, že tequila je ve všech velkých hotelových řetězcích, předních skupinách restaurací a mnoha nezávislých obchodech s alkoholem po celé zemi.
„Naší strategií je rozšiřovat distribuci ve Spojených státech a pak se poohlédnout po zahraničí,“ dodala.
Zatímco značky jako Cuervo, Patron, Don Julio a Casamigos George Clooneyho ovládají většinu trhu, údaje z průzkumu trhu IWSR Drinks ukazují, že Cincoro je značkou v první dvacítce, pokud jde o příspěvek k maloobchodní hodnotě v kategorii tequil.
„Deset největších značek tequily v USA tvoří téměř 70 % hodnoty kategorie, takže je velmi koncentrovaná. Zbývajících 30 % je rozděleno mezi desítky menších značek, z nichž jednou je právě Cincoro,“ uvedla Brandy Randová, ředitelka pro strategii společnosti IWSR.
Zdroj: Getty Images
Společnost Cincoro uvedla, že se snaží odlišit své výrobky jedinečnými příchutěmi a procesem zrání. Začíná se sklizní rostlin agáve, které jsou nejméně sedm let staré, v mexickém Jaliscu. Agáve se pomalu vaří a fermentuje po dobu šesti dnů a poté zraje v sudech po whisky. Její nejnovější produkt, Cincoro Gold, spojuje všechny předešlé exprese dohromady a vytváří tak bohatší chuť. Fazzalariová ji popisuje jako „připomínající jemně vyzrálou skotskou nebo koňak“.
Zatím se ukazuje, že Cincoro je pro majitele dobrou investicí, protože pálenka je stále oblíbenější. Podle IWSR je tequila jednou z nejrychleji rostoucích kategorií lihovin v USA.
V loňském roce vzrostl celkový objem o téměř 17 % a hodnota o více než 27 %. Kategorie superprémiových a vyšších tequil, tedy značek v cenovém pásmu nad 30 dolarů, zaznamenává ještě větší růst, přičemž objem loni vzrostl o 36,5 % a hodnota o téměř 40 %. Do konce příštího roku je tequila připravena stát se největší kategorií lihovin v USA z hlediska hodnoty.
Jordan a jeho přátelé možná na něco přišli. Značky tequily s kontakty na celebrity zaznamenaly rychlý úspěch. Podle společnosti IWSR rostly tequily s celebritami v letech 2016 až 2021 složenou roční mírou růstu o více než 50 % a jen během roku 2021 přinesly celosvětové tržby ve výši 1,9 miliardy dolarů. Od Dwayna „The Rock“ Johnsona přes Nicka Jonase až po Lebrona Jamese, mít vlastní značku tequily je žhavé zboží.
V roce 2013 uvedl Clooney na trh značku Casamigos. Začalo to jako směs, kterou sdílela jeho rodina a přátelé, a okamžitě se z ní stal hit. V roce 2017 Clooney prodal Casamigos společnosti Diageo za 1 miliardu dolarů. Dnes je to značka č. 3 podle podílu na trhu, a to jak z hlediska hodnoty, tak objemu.
„Účast celebrit dodává kategorii sofistikovanost a celebrity organicky rozšiřují základnu poptávky po tequile tím, že přitahují globální a různorodou skupinu příznivců a fanoušků,“ uvedla Randová.