Zakladatel výrobce outdoorového oblečení Patagonia věnuje svou společnost na důležitější věc: boj proti změně klimatu.
Yvon Chouinard, horolezec, který se stal miliardářem, a jeho rodina převedli své vlastnictví společnosti Patagonia na nově vytvořený fond Patagonia Purpose Trust a neziskovou organizaci Holdfast Collective. Tyto dva subjekty zajistí, že veškeré zisky společnosti Patagonia půjdou na boj proti klimatické krizi a ochranu nezastavěné půdy po celém světě, oznámila společnost ve středu.
Patagonia očekává, že bude generovat a věnovat zhruba 100 milionů dolarů zisku ročně, v závislosti na zdraví podniku, uvedla společnost. Společnost, kterou Chouinard založil v roce 1973, má podle New York Times hodnotu 3 miliardy dolarů.
Sám Chouinard měl ve čtvrtek ráno čistý majetek ve výši 1,2 miliardy dolarů. „Země je nyní naším jediným akcionářem,“ napsal v dopise zveřejněném ve středu pozdě večer na internetových stránkách společnosti a dodal: „I když se snažíme řešit ekologickou krizi, nestačí to. Museli jsme najít způsob, jak do boje s krizí vložit více peněz a zároveň zachovat hodnoty společnosti.“
Mluvčí společnosti Patagonia, kterého jsme požádali o komentář, odkázal televizi CNBC Make It na středeční oznámení společnosti.
Zdroj: Getty Images
„Patagonia Purpose Fond … existuje proto, aby vytvořil trvalejší právní strukturu, která by zakotvila účel a hodnoty společnosti Patagonia,“ uvádí se v oznámení. „Pomůže zajistit, aby nikdy nedošlo k odklonu od záměru zakladatele, a usnadní to, co společnost nadále dělá nejlépe: jako ziskový podnik ukazuje, že kapitalismus může pracovat pro planetu.“
Poslání společnosti lze vysledovat až k Chouinardovým skromným začátkům. V šedesátých letech byl průkopníkem horolezectví v Kalifornii, který žil ze svého auta a živil se poškozenými konzervami kočičího žrádla, které kupoval za 5 centů za kus, uvedly Timesy. Byl také řemeslníkem, který pro sebe a své přátele vyráběl horolezecké vybavení a oblečení.
„Nikdy jsem nechtěl být obchodníkem,“ napsal Chouinard ve svém dopise a dodal, že si uvědomil „rozsah globálního oteplování a ekologické destrukce a náš vlastní příspěvek k ní“, až když vstoupil do oděvního průmyslu.
Dnes je Patagonia B corporation, což je označení udělované soukromým společnostem, které splňují nejvyšší environmentální, sociální a správní standardy stanovené globální neziskovou organizací B Lab. V rámci těchto snah Patagonia získává ekologické materiály na výrobu oblečení a každoročně věnuje 1 % z celkových tržeb občanským aktivistům.
Zdroj: Getty Images
Podle Chouinardova dopisu hodlá společnost v tomto úsilí pokračovat. Od letošního roku je přibližně 88 % jejích výrobků vyrobeno z recyklovaných nebo obnovitelných materiálů, jako je recyklovaný polyester a ekologicky pěstovaná bavlna, uvádí společnost.
Veřejným cílem společnosti Patagonia je do roku 2025 používat ve svých výrobcích 100 % těchto materiálů. Společnost uvádí, že ve svých obchodech, kancelářích a distribučních centrech již využívá 100 % obnovitelné energie.
V roce 2019 ocenil Program OSN pro životní prostředí společnost Patagonia za její závazek v oblasti udržitelného rozvoje a prosazování ekologických zájmů. Společnost se v posledních letech také více politicky vyhranila a v roce 2017 zažalovala Trumpovu administrativu kvůli plánům na zmenšení několika národních památek v Utahu.
„Navzdory své nesmírnosti nejsou zdroje Země nekonečné a je jasné, že jsme překročili její limity,“ napsal ve středu Chouinard. „Je však také odolná. Naši planetu můžeme zachránit, pokud se jí budeme věnovat.“