Miliardář Jim Koch hovoří o svých zkušenostech s uvedením Sam Adams na trh

Když Jim Koch v roce 1984 rozjížděl z rodinné kuchyně pivovar Sam Adams, měl několik titulů z Harvardovy univerzity a několikaletou praxi v dobře placeném poradenství.

Říká však, že toto silné podnikatelské zázemí ho nepřipravilo na vše, co potřeboval vědět k rozjezdu podniku – včetně toho, jak platit své zaměstnance.

„Ukázalo se, že jsou tu všechny ty oříšky a detaily, které ani pro přiměřeně inteligentního člověka nejsou okamžitě viditelné,“ říká Koch v rozhovoru pro CNBC Make It. „Zkušenosti mohou být někdy mnohem důležitější než inteligence.“

Koch studoval na Harvardu a na této univerzitě získal titul právníka i magistra obchodní administrativy (MBA). Na začátku podnikání ho však stále trápila jedna stránka podnikání, která zní docela jednoduše: vyřešit, jak zaplatit své zaměstnance.

Když se svou první zaměstnankyní a spoluzakladatelkou Rhondou Kallmanovou založil společnost Sam Adams, Koch říká, že měl příliš mnoho práce s tím, aby zjistil, jak se vypořádat se složitostí srážek ze mzdy pro daňové a jiné účely. Říká, že Kallmanové jednoduše vystavil šek na její hrubou mzdu a doufal, že se nedostane do rozporu s daňovým úřadem.

Zdroj: Getty Images

Pokud Sam Adams neuspěje, „nikdo po nás nepůjde, protože jsme v bankrotu,“ říká Koch, který tehdy uvažoval. „A pokud uspějeme, najmeme si účetního, který všechny ty problémy vyřeší.“ Nakonec ho manažer baru upozornil na existenci mzdové účtárny, která by za něj tento aspekt podnikání mohla vyřídit, dodává.

Během následujících desetiletí se Sam Adams rozrostl do společnosti Boston Beer Company, která zaměstnává více než 2 500 lidí a jejíž roční tržby přesahují 2 miliardy dolarů. Koch, předseda představenstva společnosti, nakonec zvládl řízení podniku, od zajištění řádného vyplácení mezd zaměstnancům a učení se, jak prodávat pivo distributorům, až po hledání prostor pro vaření piva mimo rodinnou kuchyni.

V roce 2008 společnost zahájila program Brewing the American Dream, který má majitelům malých podniků v oblasti potravinářství a výroby nápojů poskytnout přístup k půjčkám a mentorství, které jim pomohou rozvíjet jejich podnikání. Koch říká, že tato iniciativa se zrodila z jeho vlastních počátečních problémů s vedením podniku, a to navzdory jeho formálnímu vzdělání.

Dvě věci, které se mu podle jeho slov v té době hodily: „Zaprvé, přístup k úvěrovému kapitálu. A za druhé, což je asi ještě důležitější, přístup k praktickým podnikatelským radám.“

Zdroj: Getty Images

Od roku 2008 poskytla společnost Boston Beer Company více než 3 600 malým podnikům v celé zemi půjčky ve výši 79 milionů dolarů, uvádí společnost. Sam Adams také v roce 2012 spustil „zážitkový program“ pro řemeslné pivovary, v rámci kterého jeden malý řemeslný pivovar ročně dostane peníze a mentoring od vedení značky.

Tyto zdroje by mohly být rozdílem mezi úspěchem a neúspěchem pro každého, kdo se snaží rozjet nový nápad, říká Koch. Bez nich to pravděpodobně v té či oné podobě „pokazíte“ – a musíte jen doufat, že vaše chyby nebudou fatální.

„Myslíte si, že jste generální ředitel a můžete lidem říkat, co mají dělat,“ říká Koch. „Ale jste to vy, kdo dělá všechny ty věci, které jste nikdy předtím nedělali – a pravděpodobně je uděláte špatně.“