Umělá inteligence (AI) je od začátku roku 2023 v módě, takže je snadné zapomenout, že tyto sofistikované algoritmy jsou v té či oné podobě na světě již desítky let a pomohly prvním osvojitelům stát se jedněmi z nejhodnotnějších společností na světě.
V čele žebříčku je společnost Microsoft s hodnotou 2,9 bilionu dolarů, která vybojovala korunu pro Apple, jenž je na druhém místě s hodnotou 2,6 bilionu dolarů. Společnost Nvidia, která je v současnosti na třetím místě s hodnotou 2,1 bilionu dolarů, pravděpodobně pomohla nastartovat současnou revoluci v oblasti umělé inteligence díky svým procesorům, které jsou základem této technologie. Společnosti Alphabet, Amazon a Meta Platforms mají za sebou dlouhou historii využívání umělé inteligence k prosazování svých obchodních cílů a jsou rovněž členy tohoto elitního společenství.
S tržní kapitalizací zhruba 31 miliard dolarů (k datu psaní tohoto článku) se může zdát úsměvné, že společnost HubSpot (NYSE: HUBS) by mohla být na rychlé cestě do klubu 1 bilionu dolarů. Rychle rostoucí seznam zákazníků, stále se rozšiřující tržní příležitosti a strategické využití umělé inteligence by však společnosti HubSpot mohly zajistit jasnou cestu ke členství.
Zdroj: Getty Images
Průkopník inbound reklamy – a mnohem víc
Pokud jste nepracovali v oblasti reklamy, možná HubSpot neznáte, ale tato společnost je průkopníkem konceptu inbound marketingu – přilákání potenciálních zákazníků pomocí přesvědčivého online obsahu, sociálních médií a příspěvků na blogu – namísto jejich pronásledování tradičními reklamami.
Od těchto skromných začátků rozšířila společnost HubSpot svou nabídku o široký průřez vzájemně propojených nástrojů pro řízení vztahů se zákazníky (CRM), které zahrnují marketing, prodej, služby, systémy pro správu obsahu a provoz.
Tato strategie se společnosti osvědčila. Díky rozšiřování sady produktů a služeb se tržby společnosti HubSpot za posledních deset let zvyšovaly složenou roční mírou růstu (CAGR) o 38 %. I když se ekonomika dostávala z nejhoršího poklesu od roku 2008, růst společnosti HubSpot pokračoval.
V roce 2023 se její tržby ve výši 2,17 miliardy dolarů vyšplhaly o 25 %, zatímco upravený provozní zisk vzrostl o 95 %. Přispěla k tomu zákaznická základna, která vzrostla o 23 % na 205 091 zákazníků, zatímco její průměrný příjem na zákazníka se stále dere nahoru, a to o 1 %.
Zdá se, že tento nepřetržitý růst bude pokračovat. Vedení společnosti HubSpot odhaduje, že celkový oslovitelný trh (TAM), který v loňském roce dosáhl 51 miliard USD, se do roku 2028 zvýší na 77 miliard USD.
Kromě toho výhled společnosti – který bývá konzervativní – předpokládá v příštím roce růst tržeb o zhruba 18 % na 2,555 miliardy dolarů v polovině svého výhledu.
A konečně, HubSpot má s umělou inteligencí dlouhou zkušenost. Roky předtím, než se AI dostala do centra pozornosti veřejnosti, společnost debutovala s „prediktivním bodováním“, které využívalo strojové učení k procházení tisíců nových prodejních nabídek a určovalo jejich prioritu podle toho, jaká je pravděpodobnost, že budou konvertovány.
Nedávno společnost spustila komplexní strategii AI nazvanou HubSpot AI, která bude integrována do její rozsáhlé platformy CRM a poskytne zákazníkům množství informací a praktických nástrojů využívajících AI. Vzhledem k velkému zájmu a zrychlující se poptávce po generativní AI to pravděpodobně podpoří další růst.
Cesta k 1 bilionu dolarů
Společnost HubSpot má na trhu CRM záviděníhodnou pozici. Zaměření společnosti na malé a střední podniky přineslo výjimečný růst v segmentu trhu, který byl v minulosti pro větší konkurenty neatraktivní. To pomáhá společnosti HubSpot přilákat a udržet si věrné zákazníky, dokud jsou jejich podniky ještě malé, a ti samí klienti mají tendenci zůstat, když jsou jejich podniky mnohem větší.
HubSpot, Inc. (HUBS)
Navzdory těmto jasným výhodám a obrovským příležitostem bude ještě nějakou dobu trvat, než se HubSpot připojí k bratrstvu trilionářů. Podle Wall Street se očekává, že HubSpot v roce 2024 dosáhne tržeb ve výši 3,05 miliardy dolarů, což mu dává poměr ceny k tržbám (P/S) zhruba 14. Za předpokladu, že její P/S zůstane konstantní, musela by společnost HubSpot zvýšit své tržby na zhruba 70 miliard dolarů ročně, aby podpořila tržní kapitalizaci ve výši 1 bilionu dolarů, což je zjevně vzdálená budoucnost.
Pokud by si společnost dokázala udržet vysoké dvouciferné tempo meziročního růstu, mohla by HubSpot dosáhnout hranice tržní kapitalizace 1 bilionu USD do roku 2037. Vzhledem k 38% CAGR za posledních deset let je však docela pravděpodobné, že by tržby společnosti HubSpot mohly znovu zrychlit, jakmile bude inflační drak konečně zabit. Pokud bychom zvýšili tempo růstu jejích příjmů na 28 %, společnost HubSpot by mohla potenciálně dosáhnout tržní kapitalizace 1 bilionu USD již v roce 2033.
Pokud se tedy společnosti HubSpot podaří zachytit jen malou část ze svých 77 miliard dolarů, mohla by být na dobré cestě vstoupit do klubu 1 bilionu dolarů.