Společnost Nio (NYSE:NIO) se v poslední době potýká s řadou problémů. Patří mezi ně zpoždění výroby kvůli odstávkám v Číně souvisejícím s Covid-19, problémy s dodavatelským řetězcem, snížení hodnocení analytiků a dokonce i zpráva prodejců krátkých pozic, která tvrdí, že společnost nadsazuje tržby a čistý zisk. Akcie NIO od začátku roku klesly o téměř 30 %.
Výhled čínského výrobce elektromobilů se však zlepšuje díky pozitivnímu vývoji v Číně i v západním světě.
Zdá se, že akcie NIO dosáhly minulý měsíc svého dna a od té doby vzrostly o více než 90 %. Stále však zůstávají na atraktivní valuaci, takže nyní je vhodná doba pro nákup akcií NIO.
Zdroj: SOPA Images
Začátkem tohoto roku byla společnost Nio nucena na několik dní přerušit výrobu svých elektromobilů kvůli lockdownům souvisejícím s koronavirem, které odstavily její čínské dodavatele. Od konce března zasáhly uzavření uvalené čínskou vládou výrobu a prodej společnosti. To trvalo až do konce května, kdy společnost Nio konečně oznámila, že se vše vrací do normálních kolejí.
„Podle čínského ministerstva průmyslu a informačních technologií v Šanghaji obnovilo práci 96,3 % průmyslových podniků sledovaných vládou, přičemž míra výroby přesahuje 70 %,“ uvedla 14. června CNBC.
Zmírnění čínských lockdownů by mělo vést k výraznému oživení výroby a prodeje společnosti Nio. Tento proces již skutečně začal. V květnu dodala společnost Nio více než 7 000 elektromobilů, což je o 38 % více než v dubnu a o 5 % více než v předchozím roce.
Zdroj: Unsplash
Na konferenčním hovoru k výsledkům společnosti za první čtvrtletí, který se konal 9. června, řekl generální ředitel společnosti Nio William Li: „Od června se dodavatelský řetězec a výroba vozidel v podstatě vrátily do normálu a také naše dodávky vozidel se vrátily do normálu.“
Peking mezitím údajně zvažuje prodloužení dotací na elektromobily, které měly skončit v letošním roce, aby pomohl podpořit svůj automobilový sektor. Pokud se tak stane, bude to znamenat významný impuls pro finanční výsledky společnosti a akcie NIO.
Kromě zmírnění výluk na Východě dosahuje Nio úspěchů i na západní polokouli.
Nio se chystá na západní expanzi
června uplynuly čtyři roky od zahájení služby výměny baterií společnosti Nio. Za tyto čtyři roky společnost Nio vybudovala 997 stanic a provedla 9,7 milionu výměn baterií, většinou v Číně.
Jak jsem již poznamenal v minulosti, domnívám se, že stanice pro výměnu baterií – které umožňují řidičům získat novou, plně nabitou baterii přibližně za pět minut – jsou silným pozitivním katalyzátorem, a to nejen v Číně.
Společnost Nio začala expandovat i mimo svůj domácí trh a na začátku tohoto roku otevřela svou první evropskou stanici pro výměnu baterií v Norsku. Rozšíření sítě služeb výměny baterií by mělo pomoci zvýšit poptávku v Evropě. Kromě toho společnost Nio účtuje měsíční předplatné za svou službu výměny baterií (BaaS), která by se mohla stát pro automobilku na kontinentu zdrojem příjmů.
Společnost Nio údajně také usiluje o výstavbu továrny ve Spojených státech a generální ředitel Li uvedl, že očekává, že do roku 2025 budou produkty společnosti Nio dostupné v 25 zemích a regionech po celém světě.
Akcie společnosti NIO se od svého minima z 12. května na úrovni 11,67 USD téměř zdvojnásobily, přesto však za posledních 12 měsíců klesly o 56 %. Pozitivní je, že akcie NIO se obchodují za mnohem přijatelnější ocenění než před rokem, a to na úrovni 2,4násobku průměrného odhadu tržeb analytiků pro rok 2023.
Vzhledem k silným pozitivním katalyzátorům společnosti jsou akcie NIO dobrou koupí pro růstové investory, kteří jsou tolerantní k riziku.