Od skepse k úspěchu: Vývoj Amazonu během desetiletí

Když Jeff Bezos v roce 1994 zakládal ve své garáži společnost Amazon.com Inc., mnohým se koncept internetového knihkupectví zdál přitažený za vlasy. Kritiků bylo mnoho a řada potenciálních investorů odmítla možnost podílet se na vlastnictví, protože byli skeptičtí k jeho životaschopnosti. Navzdory pochybnostem zůstal Bezos ve své vizi Amazonu neoblomný.

Nedávno se na X objevil videoklip z rozhovoru s televizním moderátorem Jayem Lenem z roku 1999, který poukazuje na skepsi, jíž Bezos čelil. V rozhovoru se Jeff Bezos, tehdejší generální ředitel společnosti Amazon, zabýval obavami ohledně finanční strategie společnosti.

Leno zpochybnil logiku ocenění společnosti Amazon slovy: „Společnost má miliardovou hodnotu, a pokaždé, když každý rok vezmu do ruky noviny, prodělá více peněz než rok předtím. Společnost nikdy nedosáhla zisku. Jak to funguje?“

Bezos souhlasil a řekl: „Vypadá to jako nová matematika, že?“ Tato raná výměna názorů odrážela skepsi, která provázela přístup společnosti Amazon k podnikání.

Zdroj: Getty Images

Leno se svým typickým vtipem řekl: „Někomu, kdo o těchto věcech nic neví, to nedává moc smysl“. Napodobil pochybnosti veřejnosti a zažertoval: „Loni jsme prodělali 12 milionů dolarů a daří se nám skvěle!“.

Bezos neochvějně propukl v smích, než upřesnil: „To není nový fenomén. Jsme proslulá ztrátová společnost a investujeme do budoucnosti, což není nic neobvyklého.“

Přístup společnosti Amazon, která neustále reinvestuje své zisky do expanze, inovací a diverzifikace, je základním kamenem její strategie. Tato reinvestiční strategie umožnila společnosti Amazon výrazně rozšířit své aktivity a expandovat do různých odvětví mimo elektronický obchod, jako je cloud computing s Amazon Web Services, digitální streamování a umělá inteligence.

Teprve ve čtvrtém čtvrtletí roku 2001 se Amazon poprvé dostal do zisku, když vydělal 0,01 dolaru na akcii při příjmech přesahujících 1 miliardu dolarů. Po tomto milníku následoval ještě významnější úspěch v roce 2003, kdy Amazon vykázal první celoroční ziskovost, když za rok vydělal 35 milionů dolarů, zatímco v předchozím roce měl ztrátu 149 milionů dolarů. Pro společnost Amazon to znamenalo zlomový okamžik, který potvrdil její dlouhodobou strategii růstu a zaměření na reinvestice do podnikání.

Navzdory počátečním pochybnostem se strategie společnosti Amazon reinvestovat zisky do expanze a inovací vyplatila. Společnost, která byla kdysi kritizována za nedostatečnou ziskovost, se v únoru vyvinula v subjekt s hodnotou 1,77 bilionu dolarů. Tento růst znamená dramatickou proměnu strategie a vlivu na trh, díky níž se Amazon stal lídrem v oblasti elektronického obchodování, cloud computingu a umělé inteligence.

Bezosův majetek výrazně vzrostl a zařadil se tak mezi nejbohatší muže světa. Podle časopisu Forbes se jeho čisté jmění k únoru odhaduje na 193,8 miliardy dolarů, což dokládá monumentální úspěch jeho podnikatelských záměrů.

Zdroj: Bloomberg

Cesta společnosti Amazon od počáteční skepse až po ohromující úspěch svědčí o neochvějné víře jejího zakladatele v transformační vize a rozumnou obchodní strategii. Při zpětném pohledu na rozhovor s Jayem Lenem je zřejmé, že navzdory vnějším finančním obavám se Bezos nikdy nenechal skepsí omezit. Společnost Amazon je dnes důkazem Bezosovy vize investování do budoucnosti a pravděpodobně přepisuje pravidla podnikání.

Amazon.com, Inc. (AMZN)

Nakoupit akcie Amazon.com, Inc. za $174.45 (2.71%)