Unilever: Odolat inflaci a recesi je pro společnost zásadní výzvou. Jak na ni?

Když se podíváme na titulky finančních novin v posledních týdnech a měsících, zdá se, že převažují dvě slova – „inflace“ a „recese“. Vzhledem k tomu, že index S&P 500 (SPY) poklesl z předchozích maxim o zhruba 23 % a oficiálně se nachází v medvědím trhu, není překvapivé, že se hodně dočítáme o potenciální recesi. A vzhledem k tomu, že míra inflace se v mnoha zemích světa pohybuje v jednociferných číslech, není také překvapivé, že inflace dominuje finančním zprávám.

A přestože cena akcií společnosti Unilever (NYSE:UL) v posledních několika měsících neustále klesala, může být Unilever jednou z vhodných voleb pro toto prostředí, protože společnost by měla být schopna tyto dvě hlavní výzvy – inflaci a recesi – poměrně dobře ustát. V následujícím článku budu argumentovat, proč si myslím, že by společnost Unilever mohla být dobrou volbou a „dobře spící akcií“, jak jsem argumentoval ve svém minulém článku.

Zdroj: Reuters

Při pohledu na poslední čtvrtletní nebo poslední fiskální výsledky můžeme vidět, proč společnost Unilever dokáže poměrně dobře odolávat inflaci a mohla by být schopna dosáhnout dobrých výsledků během inflačního prostředí. Než se necháme unést, musíme také uznat, že společnost Unilever se potýká s rostoucími cenami surovin, což vede k růstu nákladů. O inflačních tlacích jsem se zmínil již v minulém článku a během posledních několika měsíců se situace ještě zhoršila. Zatímco ceny čaje nebo kávy klesly, ceny většiny ostatních surovin se v posledních měsících zvýšily minimálně o dvouciferné číslo.

Můžeme spekulovat, zda inflace nedosáhla svého vrcholu a v následujících čtvrtletích se opět nevyrovná, ale nikdy nevíme. Federální rezervní systém opět zvyšuje sazby, a přestože zvýšení o 75 bazických bodů minulý týden bylo nejvyšší od roku 1994, nestačí to k tomu, aby se inflace dostala pod kontrolu. A Evropská centrální banka také diskutuje o zvýšení sazeb – ale diskuse o této možnosti pravděpodobně nebude stačit.

Při pohledu na poslední čtvrtletní výsledky však vidíme, že Unilever je schopen toto zvýšení cen přenést na spotřebitele. Tržby se zvýšily z 12 328 milionů eur ve stejném čtvrtletí loňského roku na 13 782 milionů eur v tomto čtvrtletí – což znamená 11,8% meziroční nárůst. A základní růst tržeb v tomto čtvrtletí činil 7,3 %, přičemž objem prodeje se snížil o 1,0 %, ale ceny meziročně vzrostly o 8,3 %.

Zdroj: Shutterstock

Můžeme se také podívat na výsledky za fiskální rok 2021. A samozřejmě inflace nebyla v roce 2021 tak extrémní jako v roce 2022, ale vidíme, že Unilever dokázal dosáhnout poměrně dobrých výsledků a nedokázal zvýšit svou horní linii pouze zvýšením cen. Když se podíváme na celoroční výsledky za fiskální rok 2021, tržby se zvýšily z 50 724 milionů eur ve fiskálním roce 2020 na 52 444 milionů eur ve fiskálním roce 2021, což představuje meziroční nárůst o 3,4 %. Provozní zisk se zvýšil z 8 303 milionů eur ve fiskálním roce 2020 na 8 702 milionů eur ve fiskálním roce 2021 – meziroční růst o 4,8 %. A konečně zředěný zisk na akcii vzrostl o 9,4 % z 2,12 EUR ve fiskálním roce 2020 na 2,32 EUR ve fiskálním roce 2021.

Artykuł Unilever: Odolat inflaci a recesi je pro společnost zásadní výzvou. Jak na ni? pochodzi z serwisu Burzovnisvet.cz – Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy – zpravodajství.