Akcie Black Rifle Coffee se mohou zotavit, jakmile se situace na trhu rozptýlí

Společnost Black Rifle Coffee Company (NYSE:BRCC) se v posledních 18 měsících vydala cestou ne nepodobnou mnoha účelovým akvizičním společnostem. BRC se objevila s velkým příslibem a nadšením investorů. Akcie BRCC zpočátku vystřelily z otevírací ceny 10 USD až na 34 USD. Nyní však humbuk vyprchal a akcie se vrátily pod původní cenu 10 USD.

Na rozdíl od většiny SPAC však společnost Black Rifle neslibovala příliš mnoho a nedodržela sliby v nějaké horké technologické kategorii, jako jsou elektromobily nebo baterie. Společnost Black Rifle se spíše snaží vybudovat komplexní kávovou platformu. To je rozhodně jednodušší odvětví než například výroba polovodičových baterií. Proč se tedy společnosti Black Rifle nepodařilo udržet svůj rozruch?

Přeměna online značky v maloobchodní zastoupení

Zdá se, že mnoho komentátorů přehlíží, že společnost Black Rifle zatím není příliš fyzicky přítomná. Za celý rok 2020 totiž společnost Black Rifle vygenerovala 84 % svých tržeb z přímého prodeje zákazníkům, přičemž pouhá 2 % pocházela z jejích fyzických poboček. Zbytek pocházel z velkoobchodních kanálů.

V době své nabídky SPAC společnost Black Rifle navrhovala, že v roce 2023 bude generovat 46 % příjmů z přímého prodeje spotřebitelům, 33 % z velkoobchodu a 21 % ze svých maloobchodních prodejen. Je třeba poznamenat, že tyto prodejny se v organizaci společnosti Black Rifle nazývají outposty.

Photo by Miguel Á. Padriñán on Pexels.com

Kanál přímého prodeje spotřebitelům je smíšeným požehnáním. Na jedné straně bývají ziskové marže u tohoto druhu činnosti mnohem vyšší. Je to proto, že nemusíte platit část z prodeje ani maloobchodním prodejnám, ani v nákladech na provoz vlastních kaváren. Na druhou stranu může být přímý prodej spotřebitelům nestálý. Internetových prodejců kávy jsou desítky. Společnost Black Rifle spoléhá na šikovný marketing v sociálních médiích prostřednictvím cest, jako je její kanál na YouTube, aby získala levnou publicitu. To však může být neúspěšné.

Maloobchodní řetězec naopak vytváří mnohem trvalejší návyky. Starbucks (NASDAQ:SBUX) a nyní stále více Dutch Bros (NYSE:BROS) si zvykly, že jejich zákazníci si každý den v určitou dobu chodí pro svůj oblíbený nápoj. Je to životní styl, který je mnohem trvalejší. Pokud se společnosti Black Rifle podaří vybudovat tento systém se svými pobočkami, bude její podnikání do budoucna stabilnější.

Sociální hádky by mohly společnost rozptýlit

Hlavním problémem, kterému společnost Black Rifle čelí, je udržet si svou kulturní pozici, aniž by urazila lidi s jiným cítěním. Například společnost Starbucks je známa tím, že v některých kulturních otázkách zaujímá levicové postoje, ale obecně se snaží vyhýbat tomu, aby se politika stala jejím určujícím tématem.

Naproti tomu se společnost Black Rifle často dostává do zpráv právě kvůli svým kulturním postojům. To se často nelíbí oběma stranám. Black Rifle urazil lidi více napravo, například tím, že se nezastal kontroverzního Kylea Rittenhouse. Časopis Black Rifle, Coffee or Die, také vyvolal kontroverze svým zpravodajstvím z místa, kde se odehrává válka na Ukrajině a občanské nepokoje ve Spojených státech, mimo jiné i v souvislosti s ožehavými tématy.

Na tom, že se společnost angažuje v rétorice týkající se kontroverzních a rozdělujících témat, není ze své podstaty nic špatného. Společnost však možná bude muset trochu ubrat, aby si udržela dostatečnou přitažlivost pro mainstream, protože se jí daří otevírat další pobočky po celé zemi.

Verdikt o akciích BRCC

Analytici předpokládají, že společnost Black Rifle Coffee letos dosáhne tržeb ve výši 317 milionů USD. To je docela solidní číslo na společnost, která se v posledních letech teprve rozkoukává. A jak budou pobočky nabírat na obrátkách, očekává se, že v příštím roce tržby vzrostou na 443 milionů dolarů a v roce 2024 na 591 milionů dolarů.

To je rozhodně dost na to, aby se jednalo o skutečný a nakonec i ziskový podnik. Velkou přetrvávající otázkou však v tuto chvíli je, zda si společnost dokáže udržet stabilní a pozitivní image značky u většiny spotřebitelů. Na jisté kontroverzi při budování značky není nic špatného, ale přístup společnosti Black Rifle by mohl příliš mnoho lidí odradit.

V každém případě akcie BRCC v posledních měsících dramaticky klesly. Obchodníci mohou akcie Black Rifle koupit za mnohem rozumnější cenu. Díky tomu by akcie mohly prozatím stát za to, abyste v nich zaujali malou spekulativní pozici.