Netflix (NASDAQ:NFLX) už není stejnou společností jako v době pandemie Covid-19. Uzavřenost a pandemické potíže pominuly a uvolnily místo postpandemické kocovině, která vidí vážně otřesenou ekonomiku.
Netflix se potýká se zvýšenou konkurencí, která zpomaluje růst a vede k tomu, že ve druhém čtvrtletí (Q2), jehož výsledky budou zveřejněny 19. července, předpovídá pokles počtu placených předplatitelů o 2 miliony. Otázka tedy zní: měli byste nyní investovat s očekáváním, že následně dojde k překonání očekávání?
Akcie NFLX čekají problémy
Očekávání Netflixu, že počet placených předplatitelů se ve 2. čtvrtletí sníží o 2 miliony, je jednou z nejvýraznějších připomínek jeho poklesu. Před rokem společnost předpovídala, že se počet jejích placených předplatitelů ve stejném období zvýší o 1,5 milionu.
Podstatný pokles placených předplatitelů ji stále roste. Netflix předpokládá, že v nadcházejícím čtvrtletí vzrostou příjmy o 10 %. Celkový růst však není problém, problémem je celkové zpomalení růstu.
Zdroj: Netflix
Znamená to, že Netflix pravděpodobně ustoupí od svých minulých slibů, aby kompenzoval chybné odhady, kterých se dopustil v době vrcholící pandemie.
Velké změny
Joel Mier, bývalý ředitel marketingu společnosti Netflix, rychle poznamenává, že firma usiluje o růst přehodnocením svých dřívějších přesvědčení.
Jednou z největších je, že společnost zvažuje omezení sdílení hesel. Společnost byla po dlouhou dobu této praxi nápadně otevřená, ale nyní, když se příjmy stávají obtížněji dosažitelnými, zpívá jinou píseň. Účty, které jsou sdíleny s uživateli mimo domovskou adresu, plánuje společnost zpoplatnit dalšími poplatky.
Totéž platí, pokud jde o reklamu. Generální ředitel Reed Hastings se dlouho stavěl proti reklamě jako zdroji příjmů, protože se domníval, že další složitost je z obchodního hlediska neopodstatněná.
V dubnu pak změnil názor poté, co viděl, že konkurence s nižšími cenami má s tímto modelem úspěch.
Zdroj: Unsplash.com
O stejném obratu svědčí i postoj Netflixu k živým sportovním přenosům a sledování pořadů. Společnost byla dlouho proti živým sportovním přenosům, ale zdá se, že opět změnila názor, když se uchází o práva na Formuli 1. A Netflix se možná brzy vrátí k dlouholetému formátu lineární televize, protože zvažuje přidávání pořadů s určenými časovými úseky namísto formátu binge, který dlouho podporoval.
Jak poznamenává Joel Mier, jde o to, že zatímco Netflix hledá nové způsoby, jak zvýšit klesající příjmy, riskuje, že poškodí značku, kterou si vybudoval.
Závěr k akciím NFLX
V současné době bych se navzdory nízké ceně od Netflixu držel dál. Je zcela zřejmé, že konkurence ji dohnala na více frontách. Netflix nyní ustupuje od dřívějších principů značky, které z něj udělaly to, čím byl. Neexistují žádné záruky, že jakékoli změny zlepší zpomalující se růst příjmů, a existuje veškerá šance, že si odcizí placené předplatitele, kteří již nyní houfně odcházejí.