Zdá se, že bitva o streamování je v plném proudu, Netflix (NFLX) narazil na některé překážky, konkurenti jako Discovery a Time Warner tvoří Warner Bros. Discovery (WBD) a do boje se zapojili i technologičtí giganti jako Apple (AAPL) a Amazon (AMZN). Ne všichni však ve streamovacím byznysu dlouhodobě přežijí.
Myslím si, že společnost Disney (DIS) má v oblasti streamování určité strukturální výhody, kterým se konkurence nemůže rovnat. A je možné, že ovoce investic společnosti do streamování uvidíme spíše dříve než později.
Na franšízách záleží
Pokud jsme se za poslední rok o knihovnách streamovaného obsahu něco naučili, pak to, že ne všechen obsah je stejný. Netflix v posledních pěti letech utratil miliardy dolarů za tvorbu obsahu, ale nyní zjišťuje, že obsah, který vlastní, má svátečně krátkou životnost. Seriály Orange is the New Black, Squid Games a House of Cards byly hity, ale je pravděpodobné, že si je letos – nebo za pět či deset let – pustíte znovu?
Zdroj: Getty Images
Společnost Disney má pravděpodobně nejlepší obsahové franšízy Marvel, Star Wars, Pixar a Disney Animation a více opakovaně sledovatelného obsahu než kterýkoli jiný poskytovatel streamování. To má význam při budování streamovací společnosti, protože na hitech záleží, ale opakovaně sledovatelný výplňový obsah je to, co získává sledovanost na každodenní bázi, a má mnohem delší životnost.
Společnost Disney není jediným hráčem ve městě s franšízovým obsahem. Warner Bros. Discovery dal dohromady skvělý katalog s Harrym Potterem a celou knihovnou HBO, ale myslím, že Disney má stále nejlepší franšízový základ ve streamování.
Dosavadní streamovací války se vedly o periodické hity a výplň času v našich životech. Televizní názvy v éře streamování patří téměř výhradně živým sportovním přenosům na kabelových televizích a žádná značka není ve sportu tak velká jako ESPN, síť, kterou z 80 % vlastní společnost Disney. ESPN+ je součástí balíčku Disney a časem by se mohla stát součástí většího balíčku, pokud dojde k rebundlingu streamovacích služeb.
Zdroj: Nyse
Apple a Amazon se snaží o streamování sportovních přenosů, ale pokud se společnost Disney rozhodne do streamování sportovních přenosů vstoupit, má rozvahu a infrastrukturu, aby se stala významnou silou. Jako výchozí bod má národní kabelová práva na NBA, NHL a klíčové zápasy NFL. Pokud tyto ligy přejdou na streamování, myslím, že by pro ně mělo smysl využít služby s velkým publikem a globálním dosahem – a v příštích několika letech může být Disney největším poskytovatelem streamování na světě.
Zisky ze streamování přijdou později
Akciový trh a média obecně chtějí okamžité uspokojení ze streamování společnosti Disney, ale je to hra na dlouhou trať. Společnost nyní vynakládá peníze na vybudování infrastruktury a obsahu, který bude generovat hodnotu po desetiletí, protože franšízový obsah má dlouhou životnost.
Zdroj: Shutterstock
Kromě streamování má společnost Disney zábavní parky, výletní linky, zboží a další způsoby zpeněžení obsahu, které přesahují infrastrukturu konkurence. Streamování není pro společnost Disney jen jedním trikem.
Nezapomeňte, že kabelovým sítím trvalo desítky let, než se staly ziskovými giganty počátku roku 2010, dokud nezačaly přebírat podíl streamingu. Přechod na streamování bude rychlejší, a až dosáhneme stabilnějšího stavu, může být ještě ziskovější vzhledem k možnosti oslovit globální publikum jedinou službou. Myslím, že společnost Disney má jako poskytovatel streamingu lepší pozici než její konkurenti, když vezmeme v úvahu její základnu předplatitelů, franšízový obsah a pozici v oblasti živých sportovních přenosů s ESPN. Neprodávejte tyto akcie dříve, než uvidíme ovoce z investic, které se dnes realizují.