Letošní nebe se pro Big Tech možná hroutí, ale v temných bouřkových mracích je alespoň jedna obrovská světlá stránka. A to doslova.
Společnosti Microsoft a Alphabet, mateřská společnost Googlu, ve svých výsledcích z počátku tohoto týdne nesplnily očekávání analytiků. Při hlubším pohledu na jejich nejnovější výsledky se však objevuje světlý bod, který je většinou spojován se zastíněním slunečního svitu: cloud.
Většina klíčových finančních ukazatelů obou technologických gigantů se propadla. Alphabet zaznamenal nejpomalejší růst tržeb z reklamy za poslední dva roky. Zejména YouTube zaznamenal nárůst příjmů z reklamy o pouhých 5 %, zatímco před rokem to bylo 84 %, protože zadavatelé reklamy přecházejí k rychle rostoucímu TikToku. Microsoft mezitím zaznamenal výrazné zpomalení v segmentu „Osobnější výpočetní technika“, který zahrnuje herní konzole Xbox, operační systém Windows, Bing a zařízení Surface. Tato amorfní skupina zaznamenala pouze 2% nárůst tržeb.
Zdroj: Shutterstock
Naštěstí pro oba technologické titány nejsou protivětry, které snižují výdaje na online reklamu a prodeje hardwaru, dostatečně silné na to, aby zpomalily příliv stále se rozšiřujících online aktivit. Proto přicházejí na řadu cloudové služby – přesun lokálních datových úložišť (většinou se nacházejí v hlučných a horkých skříních poblíž kancelářských toalet) do datových farem mimo velká města:
Tržby služby Google Cloud se meziročně zvýšily o 36 % na 6,28 miliardy dolarů. Jednotka sice ve druhém čtvrtletí zaznamenala provozní ztrátu 858 milionů dolarů, ale to je pouhý odraz volného utrácení společnosti Google, která se snaží prorazit cestu přes kontrolu Amazonu a Microsoftu v tomto odvětví.
Společnost Microsoft vydělala v segmentu inteligentního cloudu téměř 21 miliard dolarů, přičemž příjmy ze služby Azure vzrostly o 40 %. „Letos v létě jsme zaznamenali větší a dlouhodobější závazky a rekordní počet obchodů v hodnotě 100 milionů dolarů a více než 1 miliardy dolarů,“ pochlubil se generální ředitel Satya Nadella s Azure.
Zdroj: Shutterstock
Podle zprávy deníku Wall Street Journal Microsoft vyzývá společnosti Google a Oracle, aby se připojily k pokusu o získání smluv na cloudové služby pro federální vládu od společného konkurenta Amazonu. Divize webových služeb společnosti Amazon dominuje celosvětovému odvětví cloud computingu se 40 % podílem na trhu oproti 21 % podílu Microsoftu na druhém místě (Google a Alibaba jsou s odstupem třetí a čtvrté).
Společnost Amazon má v USA ještě vyšší podíl na trhu cloudových služeb pro veřejný sektor a tlak na vládu, aby usilovala o rozmanitější systém více cloudů, by mohl uvolnit příjmy v hodnotě desítek miliard dolarů.