Akcie Amazonu se propadly. Existuje ale možnost, že by se zdvojnásobily

Společnost Amazon.com od svého vstupu na burzu v roce 1997 oznámila zisk přibližně stokrát. Každá z těchto čtvrtletních zpráv ukázala, že společnost roste, a to navzdory mnoha vzestupům a poklesům v ekonomice a na internetu. Nejhorší čtvrtletí Amazonu přišlo v září 2001, kdy se internetová bublina rozpadala. I tehdy tržby oproti předchozímu roku mírně vzrostly. Nyní se však série Amazonu možná chýlí ke konci.

Až Amazon (ticker: AMZN) 28. července oznámí výsledky za druhé čtvrtletí, analytici z Wall Street očekávají růst tržeb o pouhých 5 %. To je na poměry Amazonu vlažné číslo, a pokud bude situace jen o něco horší, než se očekává, mohly by tržby skutečně klesnout. To by byl výmluvný moment, protože Amazon čelí největším problémům od doby, kdy zakladatel Jeff Bezos začal před téměř 30 lety prodávat knihy ze svého domu.

Zdroj: Shutterstock

Dlouholetá výhoda společnosti v oblasti elektronického obchodování se pravděpodobně stala slabinou, protože fyzické prodejny zažívají po Kovidu renesanci. Zvýšené náklady na pohonné hmoty mezitím snižují zisky Amazonu, protože náklady na doručování a vracení zboží rostou.

Ziskové marže Amazonu nikdy nebyly bohaté, ale analytici předpovídají, že ve druhém čtvrtletí bude provozní marže tenká jako břitva – 1,8 %. Investoři jsou po letech, kdy Amazon zisky přehlížel, netrpěliví. Od loňského července, kdy akcie dosáhly svého vrcholu, klesly o 33 % na nedávných 125 dolarů a ztratily více než 600 miliard dolarů tržní hodnoty. Viděno optikou elektronického obchodu je Amazon další technologickou společností, která se potýká s problémy.

A přesto by na tom nemělo záležet. Zaujetí investorů maloobchodními operacemi Amazonu přehlíží transformaci společnosti. V letošním roce bude cloudový byznys Amazon Web Services tvořit asi 15 % celkových příjmů společnosti, ale více než 100 % jejích zisků. Před pandemickými výlukami, během nich i po nich rostly tržby AWS čtvrtletně o více než 30 %. V dlouhodobém horizontu by tyto trendy měly pokračovat.

Společnost Amazon má přitom reklamní byznys, jehož roční tržby se blíží 40 miliardám dolarů. To je téměř čtyřikrát více než Twitter (TWTR) a Snap (SNAP) dohromady. A je to mediální společnost, která nyní kontroluje práva na týdenní zápas Národní fotbalové ligy, což je balík, který byl kdysi exkluzivní pro vysílací giganty Comcast (CMCSA), Fox (FOXA), Paramount Global (PARA) a Walt Disney (DIS) . Rozvíjí se také logistické operace, které stále více konkurují společnostem FedEx (FDX) a United Parcel Service (UPS).

Problém pro investory spočívá v tom, že díky této rozsáhlé činnosti je obtížné Amazon ocenit. Stojí to za námahu – akcie Amazonu byly málokdy atraktivnější. Akcie by se mohly v příštích několika letech zdvojnásobit nebo ztrojnásobit. Ano, poslední čtvrtletí bude špatné. Ale budoucnost nemůže být lepší.