I ti nejmocnější někdy klopýtnou a akcie kultovního výrobce obuvi Nike (NKE 1,07 %) se v roce 2022 ocitly na dně. Od začátku roku se akcie propadly o více než 34 %, což z nich dělá nejhůře se vyvíjející akcie v rámci indexu Dow Jones Industrial Average.
Přestože se od svých minim odrazila, nedávná zpráva o výsledcích společnosti Nike ukazuje, že zažívá turbulence právě v době, kdy se zpomalují spotřebitelské výdaje. Investoři si musí položit otázku, zda snížené ocenění akcií z nich dělá nákup, nebo zda by měli počkat, protože pod výrobcem Air Jordans je více vzduchu?
Zdroj: Unsplash
Společnost Nike měla tendenci klesat dlouho předtím, než se na konci června objevily výsledky hospodaření za čtvrté čtvrtletí fiskálního roku 2022, a tato zpráva poslala akcie prudce dolů. Velké obavy vyvolávalo hromadění zásob, protože prudká inflace, zvýšené ceny benzinu, rostoucí úrokové sazby a hrozící recese ukazují na to, že spotřebitelé omezují své diskrétní výdaje.
To se projevilo ve výsledcích společnosti Nike, protože zásoby vzrostly o 23 %, i když tržby klesly o 1 % a zisk na akcii se za dané období snížil o 3 %. Pravděpodobně ještě znepokojivější bylo varování společnosti Nike, že bude muset více propagovat, aby přilákala zákazníky, a tím snížila zásoby, což naznačuje, že v následujících čtvrtletích bude vyvíjen další tlak na zisky.
Tento bod byl během konferenčního hovoru několikrát zdůrazněn, ale finanční ředitel Matthew Friend analytikům řekl, že Nike se soustředí na návrat ke zdravému „pull marketu“, kde si zákazníci aktivněji hledají cestu k jejím výrobkům.
Zdroj: Pexels
Vypadá to, že investoři budou trpět nejméně jedno, možná dvě čtvrtletí, než bude dosaženo rovnováhy. Pokud se však recese prohloubí, a někteří ekonomové si myslí, že se tak stane, mohl by stav mimo rovnováhu společnosti Nike trvat déle, než analytici doufali.
Tlak na marže bude Nike určitě ještě nějakou dobu provázet, protože výrobce oděvů uvedl, že očekává, že hrubé marže za fiskální rok 2023 budou o 50 bazických bodů nižší než v roce 2022, což samo o sobě bylo o 80 bazických bodů méně než v roce 2021.
Ačkoli očekává, že vyšší ceny a pokračující přechod na obchodování více přímo se zákazníky (DTC) pomohou ziskům, samotné náklady na dopravu Nike zasáhnou o 100 bazických bodů. Navíc společnosti jako Nike s významnou expozicí na mezinárodních trzích utrpí kvůli silnému americkému dolaru, který ovlivní směnné kurzy. Společnost Nike uvádí, že směnné kurzy ovlivní v letošním roce marže o 30 bazických bodů.
Přestože krok společnosti Nike v oblasti DTC pomohl celkově zlepšit marže, přičemž oděvní společnost poukazuje na zlepšení o 260 bazických bodů, existují limity, kam až může zajít, a Nike se již znovu přeorientovala na partnerství s velkoobchodníky, například propojením svého členského programu se společností Dick’s Sporting Goods.
Společnost Nike musí jít po napjatém laně, protože zatímco si užívá kontrolu nad údaji o zákaznících, maloobchodní partneři rozšiřují vesmír zákazníků, které může oslovit, a to může být pro Nike nyní větším problémem.
Nike je ikonická značka; ve skutečnosti je podle Brand Finance nejhodnotnější oděvní značkou na světě a od počátku sledování těchto hodnot je na prvním místě. Ačkoli by si tedy její akcie pravděpodobně měly dovolit prémii, cena 29násobku klouzavého zisku, 23násobku odhadů na příští rok a 36násobku volného peněžního toku, který produkuje, se zdá být poněkud bohatá.
Nárůst zásob, stále se zhoršující dodavatelský řetězec, vyšší náklady, tlak na marže a hrozící recese – to vše ukazuje na krátkodobé překážky, které naznačují, že akcie mohou v následujících čtvrtletích dosáhnout lepších cen.