Roku může Netflixu významně pomoci v jejích dalších obchodních záměrech

V době, kdy se Netflix (NFLX) připravuje na spuštění své vrstvy podporované reklamou, se objevily zvěsti, že by společnost mohla v budoucnu provést akvizici, která by přechod usnadnila. Jednou ze společností, kterou analytici opakovaně zmiňují jako možnost, je hardwarová a streamovací služba Roku (ROKU). Zde je důvod, proč by pro Netflix bylo spojení sil s Roku velmi výhodné.

Zkušenosti s reklamou

Na reklamním festivalu Cannes Lions 23. června potvrdil Ted Sarandos, jeden z výkonných ředitelů společnosti Netflix, že společnost brzy spustí úroveň podporovanou reklamou. Sarandos vysvětlil: „Vynechali jsme ze stolu velký segment zákazníků, což jsou lidé, kteří říkají: ‚Hej, Netflix je pro mě příliš drahý a nevadí mi reklama‘.“

Zdroj: Rokutv

Poté, co Netflix v prvním čtvrtletí roku 2022 ztratil 200 000 předplatitelů, hledá nové způsoby, jak přilákat členy. Třída podporovaná reklamou je potenciálně lukrativní způsob, jak toho dosáhnout, a jen málo společností má relativní zkušenosti jako Roku. Společnost Roku, která byla původně spuštěna v roce 2008 ve spolupráci se společností Netflix, nabízí řadu zařízení souvisejících s televizí, software a kanál Roku Channel – streamovací službu společnosti.

Kanál Roku Channel nabízí knihovnu více než 100 000 filmů a televizních pořadů a více než 100 kanálů, které jsou všechny zdarma a s podporou reklam. V letech 2020 až 2021 se příjmy společnosti Roku z platformy, která tvoří 82 % celkových příjmů společnosti a zahrnuje prodej digitální reklamy z kanálu The Roku Channel, zvýšily o 1 miliardu dolarů – což představuje nárůst o 80 %.

Po letech odmítání myšlenky reklamy nemá Netflix potřebnou infrastrukturu ani zkušenosti. Úspěch Roku v oblasti reklamy a skutečnost, že obě společnosti byly kdysi úzce propojeny, by však mohly vést k plodnému setkání.

Zdroj: Unsplash.com

Přesun do oblasti hardwaru

Dlouho před uvedením kanálu Roku Channel byl hlavní činností společnosti Roku hardware. Společnost Roku vyvinula své první zařízení ve spolupráci se společností Netflix s cílem vytvořit zařízení, které by spotřebitelům umožnilo streamovat obsah Netflixu. Přestože tento projekt nebyl nikdy plně realizován, společnost Roku se svými produkty dosáhla značných úspěchů. V září 2021 společnost oznámila svou desátou generaci zařízení, včetně dvou Roku Streaming Sticks a Roku Ultra LT, výkonného 4K streamovacího přehrávače.

Znalosti Roku v oblasti hardwaru by mohly společnosti Netflix pomoci rozšířit její podnikání v oblasti her. Netflix oznámil, že v listopadu 2021 přidá do svého předplatného hry, a dosud se držel především mobilních her. Přesun do oblasti hardwaru by však Netflixu umožnil vyvinout zařízení, které by jeho hrám dokonale vyhovovalo, a dalo by mu možnost vytvářet výkonnější tituly.

Apple naopak svou herní divizi neustále rozšiřuje a v září 2019 přidal do své předplacené služby Apple Arcade. Knihovna Arcade obsahuje mnoho mobilních her, ale několik z nich je možné hrát i na streamovacím zařízení Apple TV. Od roku 2020 do roku 2021 zaznamenal sektor streamování společnosti Apple, včetně Apple TV, 25% nárůst tržeb, zatímco sektor služeb společnosti, který zahrnuje Apple Arcade, vzrostl o 27 %.

Zdroj: Unsplash

Netflix zoufale potřebuje další zdroj příjmů a díky svým nedávným podnikům v oblasti reklamy a her si to zjevně uvědomuje. Roku sice nemá zkušenosti s hraním her, ale má hardwarové možnosti, které mohou Netflixu pomoci na cestě na konkurenční trh. Špičkové streamovací zařízení Roku Ultra je konkurenčním zařízením proti Apple TV, které nabízí podobné specifikace za méně peněz. Pokud Netflix dokáže využít postavení Roku na trhu, může se mu podařit zvrátit situaci.

Dojde k akvizici?

Společnost Netflix vydala na začátku června prohlášení, ve kterém uvedla: „Jsme stále na začátku rozhodování o tom, jak spustit levnější variantu podporovanou reklamou, a zatím nebylo učiněno žádné rozhodnutí. V tuto chvíli se tedy jedná pouze o spekulace.“ Toto vyjádření přišlo po přetrvávajících zvěstech, že se společnost kromě Roku setkala se společnostmi Google ze skupiny Alphabet, NBCUniversal a Comcast, aby projednala svou budoucnost v oblasti reklamy.

Zdroj: Bloomberg

Netflix plánuje zavést svou úroveň podporovanou reklamou do čtvrtého čtvrtletí roku 2022, takže investoři nemusí na další kroky společnosti dlouho čekat. O tom, že Netflix koupí Roku, se navíc začalo šuškat už na začátku června, kdy zaměstnanci nemohli kvůli blokaci prodávat své akcie, což zvýšilo cenu akcií společnosti. Zatímco zůstává ve hvězdách, jakým směrem se Netflix vydá v oblasti reklamy, výrazné výkyvy akcií Roku by mohly znamenat, že se uvnitř společnosti děje něco zajímavého.